ChristenUnie roept Teeven op: vang verjaagde Irakese christenen op in Nederland

2011-Joel-Voordewind_AP-Roukema-2dinsdag 29 juli 2014 12:54

Tweede Kamerlid Joel Voordewind roept het kabinet op om het voorbeeld van Frankrijk te volgen en de door ISIS verdreven Irakese christenen opvang aan te bieden in Nederland.

Voordewind: ,,We mogen niet langer stil zijn en wegkijken hoe het Midden-Oosten op systematische wijze gezuiverd wordt door zeer geweldadige islamitische groeperingen. Christenen maakten duizenden jaren deel uit van de zeer gemengde Irakese stad Mosul en zijn nu allemaal verjaagd. Blijven betekent bij ISIS sterven. Het minste wat we als Nederland, naar Frans voorbeeld, kunnen doen is de verdreven christenen een veilige opvangplaats aan te bieden." De ChristenUnie heeft het kabinet in Kamervragen om opheldering gevraagd.

1. Heeft u kennis genomen van het bericht: Christenen in Irak vluchten voor ISIS (NOS.nl, 28 juli jl) waaruit blijkt dat specifiek christenen uit Mosul in Irak verdreven worden door Isis?

2. Bent u het met de ChristenUnie mee dat hier in Mosul en in ander Isis gecontroleerd gebied christenen specifiek doelwit zijn van Isis omdat ze beschouwde worden als ongelovigen en daardoor of zich moeten bekeren of extra belasting moeten betalen of het gebied moeten ontvluchten?

3. Heeft u kennis genomen van het besluit van de Franse regering om specifiek christenen uit Mosul op te nemen in Frankrijk als vluchtelingen?

4. Kunt u nagaan of andere landen hiertoe ook zijn overgegaan?

5. Bent u bereid dit voorbeeld van Frankrijk te volgen en eveneens deze christenen uit Mosul op te nemen en onder het quotum te laten vallen van uitgenodigde vluchtelingen via de UNHCR of het quotum hiervoor uit te breiden voor dit jaar?

6. Bent u bereid deze vragen met spoed te behandelen gezien de schrijnende en bedreigende situatie van specifiek de christenen in Isis-gecontroleerd gebied in Irak?

Godsdienstvrijheid
Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie roept Teeven op: vang verjaagde Irakese christenen op in Nederland'

Burger-Gunnink, H.E. van den [103470]
Geplaatst op: 04-08-2014 15:03
Ik ben het helemaal met de heer Joël Voordewind eens. Als christenen moeten we zoveel mogelijk zorg dragen voor onze broeders en zusters die door het geweld van extreme moslims worden bedreigd.
Oudendijk, A. (Bert) [376497]
Geplaatst op: 08-08-2014 10:40
Het is sowieso erg om te zien hoe traag de wereld reageert op wat zich voltrekt rondom de christenen.
Vandaag eindelijk een spoedzitting op verzoek van Frankrijk van de VN raad.
Ja natuurlijk moeten we ze helpen en opvangen maar in het land zelf moet het geregeld worden.

Nieuwsarchief > 2014 > juli