Voordewind: Iraakse delegatie moeten afwachtend Nederland wakker schudden

IMG_2341maandag 08 september 2014 21:25

Op initiatief van ChristenUnie-Kamerlid Joel Voordewind zal de Tweede Kamer aanstaande woensdag een hoorzitting houden met minderheden uit Irak zoals Yezidi’s, christenen, Turkmenen en Koerden.

Voordewind: ,, Ik hoop dat het parlementaire bezoek uit Irak ons wakker kan schudden. Het is onbegrijpelijk dat Nederland niet deelneemt aan de coalitie ‘of the willing’ om de opmars van de gruwelijk terreurorganisatie IS te stoppen. Er zijn al zo’n 1 miljoen christenen gevlucht. Minister-president Rutte noemde IS terecht de meest barbaarse terreurorganisatie die we tot nu toe kennen. Laat het kabinet dan ook de daad bij het woord voegen en een bijdrage leveren aan de strijd tegen IS, meer dan alleen het sturen van helmen en vesten. Laten we alles doen om de genocide op de minderheden te stoppen. Die morele verantwoordelijkheid mogen wij niet ontlopen.”

Voordewind bezocht half augustus Noord-Irak en naar aanleiding van zijn reis het initiatief genomen voor een hoorzitting in de Kamer. Doel van de hoorzitting is  om van de parlementariërs te horen hoe de minderheden bedreigd worden door het oprukkende IS en wat Nederland en de Europese Unie zouden kunnen doen om hen te steunen, zowel humanitair en militair.

Joël Voordewind

Reacties op 'Voordewind: Iraakse delegatie moeten afwachtend Nederland wakker schudden'

Nieuwsarchief > 2014 > september