ChristenUnie: schadeafhandeling volledig onafhankelijk van de NAM

carla-dik-banner-2-944x390woensdag 01 juli 2015 21:16

De afhandeling van schade als gevolg van gaswinning in Groningen moet onder regie van de Nationaal Coördinator Groningen komen en onafhankelijk worden van de NAM. De Nationaal Coördinator moet bovendien het recht krijgen om knopen door te hakken bij de afhandeling van schade die veroorzaakt is door gaswinning. Dat zegt ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber. Op die manier wil Dik-Faber een onafhankelijke schadeafwikkeling afdwingen, zonder bemoeienis van de NAM. Verschillende partijen steunen het voorstel van het ChristenUnie-Kamerlid.

Volgens het ChristenUnie-Kamerlid laat de schadeafwikkeling te wensen over. De motie van Dik-Faber geeft de Nationaal Coördinator de regie over schadeafwikkeling, in plaats van de NAM. Ook moet hij ‘doorzettingsmacht’ krijgen om in complexe gevallen een beslissing te forceren.

“In veel gevallen is er sprake van complexe schade. Dat gaat hand in hand met veel gesteggel over het herstel,” stelt Dik-Faber. “Daardoor worden gedupeerden vaak niet geholpen en wonen mensen in woningen die gestut worden.”

Volgens het Kamerlid is de regie voor de Nationaal Coördinator nodig om de afhandeling van de schade onafhankelijk te maken. Dik-Faber: “Bevingschade is een nationaal probleem, en dus moet de regie niet bij de NAM, maar bij de overheid liggen. De NAM heeft nu nog een vinger in de pap bij de afhandeling van schade, wat de Groningers niet ten goede komt. De Nationaal Coördinator heeft meer bevoegdheden nodig om snel tot echte oplossingen te komen.”

Donderdag stemt de Tweede Kamer over deze motie.

Carla Dik

Nieuwsarchief > 2015 > juli