ChristenUnie: standaardscreening stigmatiseert mensen met Down

20151031-CU-Open-Dag-0220dinsdag 16 februari 2016 11:54

De ChristenUnie maakt zich zorgen over de beeldvorming rondom mensen met het syndroom van Down. De komst van de NIPT-test die onder meer screent op Down, versterkt de negatieve beeldvorming. Vandaag overhandigen ouders van een kind met Down een Zwartboek met verhalen over het onbegrip waar zij mee te maken hebben, bij artsen en in de samenleving.

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber is de politiek ambassadeur van deze bezorgde ouders: ,,De zorgen van deze ouders zijn ook mijn zorgen. Het zijn persoonlijke verhalen waar niemand omheen kan. Terwijl de mogelijkheden voor mensen met Down enorm zijn toegenomen en de levensverwachting stijgt, zie je de druk om te testen op Down alleen maar toenemen. Testen is niet vrijblijvend; de testpraktijk laat nu al zien dat daardoor vrijwel geen kinderen met Down geboren worden. De informatie en begeleiding van ouders die deze test ondergaan schiet tekort en moet beter. Ik pleit ervoor de Down-ouderverenigingen in positie te brengen om ouders te begeleiden wanneer zij het nieuws krijgen dat zij zwanger zijn van een kindje met Down. Zij zijn degenen die weten hoe dit leven eruit ziet, de druk van buiten, ook van artsen, mag niet doorslaggevend zijn."

De ChristenUnie komt met een voorstel om informatie en begeleiding van ouders beter vorm te geven.

Download het Zwartboek (PDF):

Zwartboek downsyndroom24,4 MBapplication/pdfdownload
Carla Dik