ChristenUnie wil gezonde begroting Veiligheid en Justitie

Mirjam Bikker 2014dinsdag 05 juli 2016 21:25

De Eerste Kamer voerde vandaag een debat over de suppletoire (gewijzigde) begroting van Veiligheid en Justitie. Senator Mirjam Bikker diende daarbij een breed ondersteunde motie in met de opdracht voor het kabinet om op Prinsjesdag met een gezonde meerjarige begroting te komen en de stevige structurele problemen daarin op te lossen.

Een debat over een suppletoire begroting in de Eerste Kamer is een unieke gebeurtenis. Normaal gesproken zijn de suppletoire begrotingen, die samenhangen met de voorjaarsnota, hamerstukken. Deze gang van zaken geeft wel aan hoe kritisch de Eerste Kamer is over de beperkte oplossingen die minister Van der Steur heeft gevonden voor de gaten in zijn begroting voor dit jaar.

Mirjam Bikker: "De begroting, zoals ingediend op Prinsjesdag afgelopen jaar, schoot te kort en slaagde na aanpassing met de hakken over de sloot met daarbij een voorbehoud van de Eerste Kamer. De begroting moest bij de voorjaarsnota helemaal op orde komen en de nog openstaande risico’s bij de rechtspraak, het OM en bij de politie moesten benoemd en worden voorzien van middelen om ze op te lossen. Maar wat schetst mijn verbazing: de minister komt netto met slechts € 49 miljoen over de brug voor alleen de vluchtelingenproblematiek en de Minister van Financiën stelt als klap op de vuurpijl dat iedereen nu maar eens moet stoppen met zeuren om meer geld. Een onvoorstelbare houding, te meer daar de zorg voor het functioneren van onze rechtsspraak en onze veiligheid de meest klassieke van de overheidstaken is. Helaas is bij de kabinetten Rutte schraalhans keukenmeester waar het gaat om recht en veiligheid."

De ChristenUnie-fractie constateert dat er inmiddels veel rapporten zijn die aantonen dat politie, rechtspraak en Openbaar Ministerie geld te kort komen, maar mist een samenhangende reactie van het kabinet. Mirjam Bikker: “Het kabinet heeft nog een klein jaar om eindelijk te komen tot een gezonde meerjarenbegroting. Ik heb een breed ondersteunde motie ingediend die het kabinet daarom vraagt, zodat politie, rechtspraak en openbaar ministerie weer van een solide en structureel fundament worden voorzien.”

Ondanks alle kritiek op de suppletoire begroting van Veiligheid en Justitie is tegen stemmen lastig. Er komt met deze wijziging immers wel wat extra geld beschikbaar. Tegen stemmen betekent een stem voor het huidige en dus krappere budget. Daarom steunt de ChristenUniefractie de motie Engels die vraagt om de problemen voor 2016 uiterlijk in het najaar op te lossen. Dinsdag 12 juli zijn de stemmingen.

In de bijlagen vindt u de volledige bijdrage van Mirjam Bikker en haar motie.

TitelBestandsgrootteMIME-type
20160705 Bijdrage Mirjam Bikker aan debat suppletoire begroting VenJ100,7 kBapplication/pdfdownload
20160705 Motie Bikker c.s. VenJ suppletoire begroting 20169,1 kBapplication/pdfdownload
Eerste Kamer