ChristenUnie en D66 luiden noodklok monumentale kerkgebouwen

Umesh Gawade CC BY-NC-ND 2.0maandag 11 juli 2016 08:20

Fractieleiders Gert-Jan Segers en Alexander Pechtold willen zich samen sterk maken voor het behoud van monumentale kerkgebouwen. De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed schat in dat in de komende tien jaar ruim 1000 kerken hun deuren sluiten, gemiddeld twee per week. Hieronder zijn veel monumenten. De partijleiders willen dat hier aandacht voor komt en doen een beroep op provincies en het Rijk deze monumenten te beschermen. De partijen organiseren dit najaar gezamenlijk een rondetafelgesprek en hebben Kamervragen ingediend.

Voor de ChristenUnie en D66 hebben monumentale kerkgebouwen niet alleen cultuurhistorische waarde maar zijn ze vaak ook beeldbepalend in dorpen en steden. Zij vormen een deel van de identiteit van een plaats. Voor veel Nederlanders dragen ze daarnaast herinneringen aan markeringspunten in het leven. Segers: ,,We laten met dit initiatief zien dat de zorg voor kerkelijk erfgoed over partijgrenzen heen kan gaan. Een kerkgebouw is naast een huis van gebed ook een drager van onze culturele identiteit.”

De partijen roepen overheden, investeerders, kerken en bemiddelaars op om samen een antwoord te vinden op de grote uitdagingen. Dit najaar organiseren zij hiervoor gezamenlijk een rondetafelgesprek. De partijen willen vervolgens met voorstellen komen om de kerkgebouwen te behouden. Pechtold: ,,Een leegstaande kerk moeten we niet laten vervallen, het zijn vaak mooie monumenten met historische waarde. We moeten kijken hoe we herbestemming makkelijker kunnen maken, zodat een kerk met bijvoorbeeld een restaurant of een boekwinkel weer een functie krijgt. Daarom willen we vanuit de praktijk horen welke maatregelen er nodig zijn.”

Vorige week vroegen ook de provincies aandacht voor het geldtekort voor de renovatie en instandhouding van een  aantal grote monumenten, waaronder veel kerkgebouwen. Hiervoor zijn de komende jaren miljoenen extra nodig, bijvoorbeeld voor de Eusebiuskerk in Arnhem, de Domkerk in Utrecht en de Sint Jan in Den Bosch. Bovendien is verloedering op lange termijn kostbaarder. Segers: ,,Nu ontvangen provincies 20 miljoen per jaar voor restauraties en leggen zij er zelf ook miljoenen bij. Dit budget lijkt echter onvoldoende om de grote monumenten van ons land te behouden. Als het nodig is willen wij samen dit najaar bij de begroting extra geld reserveren voor het behoud van ons kerkelijk en historisch erfgoed.”

Foto: Flickr.com, Umesh Gawade CC BY-NC-ND 2.0

Cultuur