Meerjarenplan visserij Noordzee: kansen en bedreigingen

IMG_4006woensdag 03 augustus 2016 19:54

Het nieuwe Meerjarenplan visserij voor de Noordzee is vandaag door Europees Visserijcommissaris Vella gepresenteerd.

Peter van Dalen, Europarlementariƫr voor ChristenUnie-SGP en lid van de Visserijcommissie van het Europees Parlement, geeft een eerste reactie:

Kansen

"Het plan bevat enkele positieve elementen. Ik denk dan vooral aan de grotere betrokkenheid van regionale en nationale organisaties in de besluitvorming over de invulling van het plan. Dat betekent minder Brussel, en meer invloed van de Lidstaten en de visserijorganisaties. Ook wordt er beter rekening gehouden met de gemengde visserij door een focus op de belangrijkste soorten. Zo hoort het, die koers biedt kansen."

Bedreigingen

Van Dalen plaatst wel forse vraagtekens bij de beoogde invoering van de aanlandplicht ( de plicht, àlle gevangen vis aan land te brengen) voor de Noordzee. 'De aanlandplicht wordt er de komende jaren doorgedrukt. Ik vind zo'n snel tijdspad bedreigend: we weten een heleboel nog niet, zoals de overlevingskansen bij teruggooi van kleine tong of schol. Laten we dat eerst goed uitzoeken om vast te stellen, welk deel van de vis we kunnen sparen van die ellendige aanlandplicht. Zo lang we geen antwoorden hebben op deze vragen moeten we het Meerjarenplan Noordzee niet invoeren.

Brexit

Het is goed dat het plan nu is gepresenteerd, maar hoe het uiteindelijk er uit komt te zien is zeer onduidelijk. Van Dalen wijst er voorts op dat het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de EU voor de Noordzee-visserij namelijk  een groot vraagstuk is. Van Dalen: 'De Brexit geeft veel onzekerheid, doet het VK bijvoorbeeld wel mee met de aanlandplicht, welke regels gaan gelden voor hun deel van de Noordzee? Wat te doen met Nederlandse vissers die met in het VK geregistreerde schepen de Noordzee bevissen. Welke rechten behouden deze vissers? Kunnen quota's geruild worden? Dat weet nog niemand. Ook over dit soort vragen moeten we eerst helderheid hebben voor we de aanlandplicht of het Meerjarenplan Noordzee invoeren. Voor mij staat daarom vast dat de invoering van de aanlandplicht moet worden uitgesteld. Ik heb dat enkele weken geleden in schriftelijke vragen aan de Raad van Visserijministers dan ook  bepleit. Eerst maar eens die antwoorden afwachten voor we verdere stappen zetten' aldus de ChristenUnie-SGP Europarlementariër.

Eurofractie
Europese Verkiezingen