EU geld voor beveiligde parkeerplaatsen

controledonderdag 01 september 2016 12:27

BRUSSEL 1 september 2016 - De Transportcommissie van het Europees Parlement stemde vandaag in met een voorstel van Peter van Dalen (ChristenUnie - SGP) om geld vrij te maken voor beveiligde parkeerplaatsen langs Europese snelwegen.

Van Dalen had een amendement ingediend in het kader van de begrotingsonderhandelingen voor 2017. Hij wil dat er volgend jaar 2 miljoen euro beschikbaar komt voor het creëren van beveiligde parkeerplaatsen.

´Dit is hard nodig´, stelt Van Dalen. ´Chauffeurs worden soms bedreigd of hebben te maken met insluipers, zoals bij Calais. Bovendien dwingt de strenge rij- en rusttijdenwet chauffeurs re vaak om te overnachten op ongure plaatsen. Dat moet echt veranderen.´ Wat betreft Van Dalen moeten de parkeerplaatsen vooral komen langs grote Europese snelwegen waar vaak problemen zijn, zoals die richting Calais.

Nu de EP Transportcommissie ingestemd heeft met dit voorstel  gaat het door naar de commissie die gaat over de Begroting van komend jaar. Als ook deze EP-commissie instemt, dan wordt dit plan onderdeel van het budget-standpunt van het Europees Parlement. Het Parlement onderhandelt vervolgens met de lidstaten over hoe het geld voor 2017 precies verdeeld wordt.

Eurofractie
Europese Verkiezingen
Transport

Reacties op 'EU geld voor beveiligde parkeerplaatsen'