ChristenUnie wil snel opheldering over Merwedebrug

201511-Eppo Bruins-1200donderdag 13 oktober 2016 22:48

De ChristenUnie wil snel opheldering over het sluiten van de Merwedebrug voor alle verkeer boven de 3,5 ton. Dit is sinds afgelopen dinsdag realiteit op last van Rijkswaterstaat, omdat er haarscheurtjes in de draagbalken van de brug zitten. Door controles van de politie op dit verbod ontstaan er elke dag files voor de brug. ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins: “Vorige week al stond het vrachtverkeer voor de ongewenste realiteit dat zij niet meer over de brug mochten, en deze week geldt het opeens voor al het verkeer boven 3,5 ton. Ik vind het onbegrijpelijk dat deze beslissing zo plotseling naar buiten kwam. Ik wil van de minister weten wat hier fout ging.”

Eppo Bruins stelt hierover schriftelijke vragen aan de minister van Infrastructuur en Milieu. Hij wil weten of er overleg is geweest met de provincie Brabant, omliggende gemeenten, OV- en transportbedrijven over deze sluiting, die hier de dupe van zijn. Daarnaast wil de ChristenUnie weten hoe het staat met de inspectie en onderhoud van andere grote bruggen over de rivieren Maas en Waal, zodat deze niet ook plotseling dicht gaan. Ook wil de ChristenUnie weten of het mogelijk is dat al het verkeer over de Merwedebrug kan rijden als er een snelheidsbeperking geldt. Als er andere opties zijn waardoor de brug weer toegankelijk komt voor al het verkeer, wil de ChristenUnie dat snel horen van de minister. Eppo Bruins: “Ik wil antwoord van de minister op de vragen wat de opties zijn voor de Merwedebrug en wil daarnaast weten wat zij gaat doen om zulke situaties in de toekomst te voorkomen.”

Vragen van het lid Bruins (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over de sluiting van de Merwedebrug A27 voor vrachtverkeer.

  1. Is er vóór de sluiting van de brug overleg geweest met de provincie Brabant en de omliggende gemeenten? Zo ja, hoe zijn zij betrokken geweest bij de totstandkoming van dit besluit om de Merwedebrug af te sluiten voor vrachtverkeer? Zo nee, waarom niet?
  2. Is er vóór de sluiting van de brug overleg geweest met OV- en transportbedrijven die dagelijks gebruik maken van deze brug? Zo ja, wat was hun reactie? Zo nee, waarom niet?
  3. Hoe en met welke frequentie vind de inspectie en onderhoud plaats aan de Merwedebrug? Hoe staat het met de inspectie en onderhoud van de andere grote bruggen over Maas en Waal (Keizersveerbrug, Martinus Nijhoffbrug, Tacitusbrug). Kan de minister verzekeren dat hetgeen afgelopen dagen gebeurd is rond de Merwedebrug niet ook gebeurt met één van deze bruggen?
  4. Klopt het dat de reden om de Merwedebrug af te sluiten voor vrachtverkeer niet zozeer te maken heeft met het totale gewicht dat de brug moet dragen maar voornamelijk met de dynamische belasting (de klappen die de brug krijgt wanneer een vrachtwagen er overheen rijdt)? Klopt het dat de dynamische belasting in hoge mate bepaald wordt door de passagesnelheid van een voertuig en dat deze dus eenvoudig gereduceerd kan worden door voertuigen langzamer te laten rijden? Leidt een snelheidsbeperking voor het vrachtverkeer op de rechter rijstrook tot 50km/u en op de linker rijstrook tot 70km/u (voor personenverkeer) ook tot het verlagen van het veiligheidsrisico tot een acceptabel niveau? Is deze of een vergelijkbare alternatieve oplossing van snelheidsbeperking over de brug overwogen in de besluitvorming voorafgaand aan de sluiting? Zo ja, waarom is er toch gekozen voor het  sluiten van de brug voor vrachtverkeer met alle verkeerschaos tot gevolg?
  5. Welke opties zijn er om tot aan het herstel van de brug ervoor te zorgen dat er toch weer vrachtverkeer over de Merwedebrug kan?
  6. Kunt u deze vragen, gezien de acute verkeerschaos ten gevolge van deze sluiting, zo snel mogelijk beantwoorden?

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie wil snel opheldering over Merwedebrug'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.

Nieuwsarchief > 2016

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari