EU moet actie ondernemen in Kenia

EPA-6820489_keniadonderdag 03 januari 2008 18:01

De ChristenUnie wil dat minister Verhagen van Buitenlandse Zaken bij de EU aandringt op actie om in Kenia te komen tot een hertelling van de stemmen onder onafhankelijk toezicht. Ook zal de EU druk moeten uitoefenen op Kenia om het bemiddelingsaanbod van de Ghanese president en voorzitter van de Afrikaanse Unie, John Kufuor te accepteren.

Kamerlid Joël Voordewind van de ChristenUnie wil verder graag weten wat minister Koenders gaat doen binnen de EU om hulp aan te bieden voor de 75.000 mensen die inmiddels in Kenia op de vlucht zijn geslagen voor het etnisch geweld. ,,We krijgen berichten dat de Nederlanders in Kenia niet voldoende worden bijgestaan door de Nederlandse ambassade in Nairobi en daarom heb ik minister Koenders gevraagd om actie te ondernemen", aldus Voordewind.

De ChristenUnie vindt dat de EU in actie moet komen om verdere escalatie in Kenia tegen te gaan na de presidentsverkiezingen. Voordewind: ,,Meer slachtoffers en verdere escalatie zoals we dat in Rwanda hebben gezien, moet worden voorkomen door deze keer wel snel te handelen als internationale gemeenschap.''

(foto: EPA)

Joël Voordewind