Cynthia Ortega neemt radicaal afstand van Antillenbelediging PVV

Cynthia Ortega_Ruben Timman_top2dinsdag 15 januari 2008 13:38

ChristenUnie-Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn neemt radicaal afstand van de beledigende uitspraken die haar collega-Kamerlid Brinkman (PVV) gedaan heeft over de Antillen. ,,Brinkman vertolkte beslist niet het geluid van de Nederlandse delegatie, en al helemaal niet dat van mij. Alleen vanwege parlementaire zuiverheid heeft de delegatie zich solidair met hem verklaard toen de Antilliaanse Staten Brinkman de toegang ontzegden tot hun parlementsgebouw.’’

Ortega is inmiddels met de Kamerdelegatie teruggekeerd in Nederland. Ondanks de afgelasting van het Parlementair Overleg Koninkrijksrelaties (POK) is het een zinvolle reis geweest, stelt de geboren Curaçaose. ,,We hebben snel een alternatief programma opgesteld, waardoor we veel goede gesprekken hebben gehad met bestuurders. We hebben bezoeken gebracht aan de kustwacht, de ombudsman, een stichting voor een schoner milieu. In al die gesprekken hebben we het gehad over wat de concrete, praktische gevolgen op uitvoeringsniveau zullen zijn van de bestuurlijke herstructurering waarover we praten. Dat heeft veel zinvolle informatie opgeleverd, van betekenis voor bestuurlijke keuzes die gemaakt moeten worden.’’

Generaliserende termen
De beoogde officiële ontmoeting met de Antilliaanse politici in het Parlementair Overleg Koninkrijksrelaties kon niet doorgaan toen de Antilliaanse Staten een motie aannamen waarin ze uitspraken dat PVV’er Brinkman ‘desnoods met sterke arm’ de toegang zou worden ontzegd tot hun parlementsgebouw. Aanleiding waren denigrerende uitspraken van Brinkman over de Antillen (,,een corrupt boevennest’’) en zijn weigering om daarvoor excuses aan te bieden. De overige Nederlandse delegatieleden verklaarden zich vervolgens solidair met Brinkman. Ortega: ,,Dat heb ik gedaan vanuit parlementaire overwegingen: Brinkman is een gekozen volksvertegenwoordiger, en onze delegatievoorzitter was ook zíjn voorzitter; hij kon niet accepteren dat één van de Nederlandse delegatieleden de toegang zou worden ontzegd. Maar we hebben daar ook meteen duidelijk gemaakt dat de grievende uitspraken van Brinkman door geen van de delegatieleden worden gedeeld. Daarom stoort mij enorm de suggestie van Brinkman dat we er eigenlijk in meerderheid net zo over denken als hij. Er zíjn gevallen van corruptie door bestuurders bekend op de Antillen, maar die zijn vervolgd. Het is volstrekt ongepast om in generaliserende termen over de Antillianen en hun bestuurders te spreken.’’

De beledigingen van de PVV’er hebben de Antilliaanse bevolking diep gegriefd, heeft Ortega ondervonden: ,,Ik heb natuurlijk ook enkele familiebezoeken afgelegd. Ook die gesprekken werden sterk bepaald door de controverse die Brinkman heeft opgeroepen. Ik beschouw het nu als een gezamenlijke verantwoordelijkheid van Antilliaanse en Nederlandse politici om ervoor te zorgen dat het POK niet blijvend wordt opgeblazen.’’

Cynthia Ortega
Koninkrijksrelaties