'Nederland moet missie in Somalië steunen'

soldaat Afrikaanse Unie in Mogadishudinsdag 15 januari 2008 19:31

De ChristenUnie wil dat Nederland een paar miljoen euro steekt in de missie van de Afrikaanse Unie in Somalië. Het stoort de regeringspartij dat andere landen als de Verenigde Staten en Groot-Brittannië zich wel inzetten voor het verzoeningsproces in Somalië, maar dat Nederland en de Europese Unie als geheel niets doen.

Joël Voordewind, Tweede Kamerlid van de ChristenUnie, hoopt dat Nederland door steun te geven een voortrekkersrol kan vervullen. Voordewind is net terug van een bezoek met een Kamerdelegatie aan het Somalische buurland Ethiopië. In een kamp in de Ethiopische grensstreek sprak hij met Somalische vluchtelingen. "Die waren blij, maar tegelijkertijd ook boos, omdat ze daar moeten zitten, maar ook omdat ze niet terug kunnen naar hun eigen land." Rivaliserende clans maken het land al jaren onveilig en nog steeds is de situatie niet stabiel.

Afrikaanse Unie
De missie van de Afrikaanse Unie, een samenwerkingsverband van 53 Afrikaanse landen, is in Somalië van cruciaal belang voor de humanitaire situatie in de regio, vindt Voordewind. Momenteel steunen troepen uit Ethiopië de interim-regering van Somalië in de strijd tegen achtergebleven strijders van de opstandige Unie van Islamitische Rechtbanken. Zij verzetten zich in de hoofdstad Mogadishu tegen de nieuwe heersers. Maar wegens geldgebrek gaat Ethiopië zijn troepenmacht terugtrekken, zo heeft de Ethiopische premier de Nederlandse delegatie laten weten.
Het is heel goed dat juist de Afrikaanse Unie dit conflict heeft opgepakt, zegt Voordewind. "Voorheen hebben we daar als westerse landen ook gezeten. Soms had dat meer spanningen tot gevolg dan dat er iets werd opgelost. Dus het is heel goed dat de Afrikaanse Unie dat zelfstandig oppakt." Toch maakt Voordewind zich ook wel zorgen om de missie. "Voorzitter Konore van de Afrikaanse Unie maakte ons duidelijk dat er landen paraat staan om deel te nemen aan de missie, maar ook dat er een gebrek is aan financiën en trainers" .

Voortrekkersrol
Het liefst zou Voordewind zien dat er steun voor Somalië komt in Europees verband. Maar zolang dat niet gebeurt, moet Nederland het voortouw nemen. "Ik vind niet dat we achterover mogen leunen en wachten tot Europa het oppakt. Nederland kan een voortrekkersrol vervullen. We moeten ook niet alleen steun geven aan vluchtelingen, maar ook kijken naar de oorzaak van het conflict. Anders is het dweilen met de kraan open."
In eerste instantie denkt Voordewind aan een gebaar van een aantal miljoenen. "Zo laat je zien dat je het niet alleen bij woorden wilt laten, maar dat je de Europese Unie wilt meetrekken om er echt betrokken bij te raken."

Bron: Wereldomroep, Nina Eikens

Foto: David Axe, Flickr