Rob Nijhoff in Het Gesprek over overheid en reclame

hetgesprek-logodonderdag 17 januari 2008 14:00

Al enige tijd maakt Rob Nijhoff, medewerker van het Wetenschappelijk Instituut van de ChristenUnie, zich hard voor maatschappelijk relevante media en de instelling van een mediacode. Donderdagavond zit hij bij Jort Kelder in Het Gesprek aan tafel om de overheidsbemoeienis met de reclamewereld te bespreken. Andere discussiedeelnemers zijn onder anderen Maarten van Rossem en Rob Oudkerk.

De reclamewereld doet een stevige duit in de zak als het gaat om de seksualisering van de samenleving. Welke rol moet de overheid spelen als het gaat om het terugdringen van seks en drank in reclames?

Maatschappelijk relevant
Nijhoff pleitte in september 2007 in het Kort Commentaar 13 van het WI al voor meer maatschappelijke relevante media. Zo is hij voorstander van het instellen van een vrijwillige mediacode. Ook stelde hij voor een jaarlijks mediaberaad te houden met de omroepwereld en ouder- en jongerenorganisaties.

Voor de reclamewereld is het niet anders als het aan Nijhoff ligt. De reclamemakers hebben een eigen verantwoordelijke rol als het gaat om de vormgeving van de maatschappij via de publieke ruimte. Zij hebben grote invloed als het gaat om seksualisering, schoonheidsidealen, eetgedrag en drankgebruik. Niet in de eerste plaats de overheid, maar om te beginnen de reclame-inkopers en -makers zelf zijn verantwoordelijk voor het inschatten van reclame-effecten en fatsoensnormen.

• Donderdag 17 januari om 20.30 uur te zien op www.hetgesprek.nl en op de daar genoemde kabelkanalen of etherfrequenties.
Wetenschappelijk Instituut

Reacties op 'Rob Nijhoff in Het Gesprek over overheid en reclame'