'Ouders krijgen schoolboeken hoe dan ook vergoed'

schoolboekenvrijdag 18 januari 2008 10:38

Als de verstrekking van gratis schoolboeken via scholen voor voortgezet onderwijs niet in 2008 kan worden ingevoerd, wil de ChristenUnie dat ouders in ieder geval compensatie krijgen van de overheid. 'Er is 308 euro gereserveerd per leerling, dus ik ga er vanuit dat dit bedrag linksom dan wel rechtsom bij de ouders terecht komt', zei fractievoorzitter Arie Slob donderdagavond.

Tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen (september 2007) verzocht Slob het kabinet om de gratis schoolboeken niet gefaseerd (eerst in de onderbouw en daarna in de bovenbouw) in te voeren, maar in één keer voor alle klassen. Hierdoor zullen alle ouders zo snel mogelijk profiteren van de maatregel.
Minister Plasterk (Onderwijs) gaf gehoor aan deze oproep. Echter, de doelstelling is volgens scholen onhaalbaar. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat scholen de boeken gezamenlijk inkopen en er bij dergelijke grote inkopen (meer dan 206.000 euro) sprake moet zijn van openbare aanbesteding volgens de Europese richtlijnen. Deze procedure kan maanden duren en zoveel tijd hebben de scholen niet.
Het kabinet bespreekt het onderwerp vandaag in de ministerraad. Mogelijk komt het met de oplossing om ouders in ieder geval een compensatie aan te bieden. De ChristenUnie vertrouwt erop dat de zaken goed geregeld zullen worden.

update:
De ministerraad heeft vrijdag besloten dat ouders voor het schooljaar 2008/2009  een tegemoetkoming van 308 euro per leerling belastingvrij krijgen voor de kosten van schoolboeken. Daarna gaat het geld naar de scholen en wordt het lesmateriaal gratis. Dat heeft de regering via een persbericht laten weten.

Arie Slob

Reacties op ''Ouders krijgen schoolboeken hoe dan ook vergoed''

Nieuwsarchief > 2008 > januari