Provinciale Staten Zuid-Holland trekt Europa naar zich toe

europarlement2woensdag 06 februari 2008 17:17

Samen met vijf andere Statenleden (CDA, PvdA en VVD) heeft ChristenUnie-SGP-Statenlid Jantien Fröling een initiatiefvoorstel ingediend dat Europa stevig op de agenda van Provinciale Staten heeft weten te zetten. Statenlid Fröling: ‘Het is een feit dat er heel veel wetgeving uit Brussel komt. Het wordt hoog tijd dat ook de Staten aangeven op welke terreinen de Provincie invloed uit moet oefenen en wat ze daarmee wil bereiken."

Extern onderzoek moet duidelijk maken welke Europese onderwerpen voor Zuid-Holland en de Randstadprovincies van belang zijn en hoe onze belangen kunnen worden verstevigd in de richting van Brussel. Dit moet de basis zijn voor weloverwogen keuzes door de Staten. Statenlid Fröling: ‘We zoeken hiermee de samenwerking met andere provincies zoals Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Ik hoop dat deze provincies dit voorstel ook zullen omhelzen. Krachten bundelen is in Europa een must’!

Naast het aangenomen voorstel zijn zogenaamde ambassadeurs benoemd, waaronder ChristenUnie-SGP Statenlid Andries van Dijk. Zij hebben een adviserende rol in het agenderen van Brusselse aangelegenheden. Statenlid Fröling: ‘Zo krijgt Europa ook binnen de Staten de aandacht die nodig is’.

In het land

Reacties op 'Provinciale Staten Zuid-Holland trekt Europa naar zich toe'