Motie Statenfractie Groningen over spoedhulp unaniem aangenomen

Delfzicht Ziekenhuisdonderdag 07 februari 2008 15:44

De motie die de fractie van ChristenUnie deze week in de Groninger provinciale staten indiende aangaande spoedhulp in ziekenhuizen, is unaniem aangenomen. De motie behelsde behoud van spoedhulp in de kleine ziekenhuizen in de provincie behouden. De motie van de ChristenUnie wil instandhouding van de zogeheten beschikbaarheidstoeslag voor kleine ziekenhuizen - dit zijn ziekenhuizen met een verzorgingsgebied tot 72.500 personen - bewerkstelligen.

In de provincie Groningen gaat het om het Delfzichtziekenhuis in Delfzijl, het Refajaziekenhuis in Stadskanaal en het Sint Lucasziekenhuis in Winschoten.

Beschikbaarheidstoeslag
Met de beschikbaarheidstoeslag houden deze ziekenhuizen hun afdelingen spoedeisende hulp, intensive care en kinder- en verloskundige zorg open. Minister Ab Klink van Volksgezondheid denkt erover de beschikbaarheidstoeslag voor kleine ziekenhuizen over te laten gaan in een beschikbaarheidsvergoeding voor alle ziekenhuizen. Dat is voor de kleine ziekenhuizen ongunstig, omdat zij minder patiënten behandelen, maar voor spoedhulp toch evenveel personeel op de been moeten hebben als grotere ziekenhuizen. Klink wacht het advies van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) af, voor hij een besluit neemt.

(Bron: Op Droad 7 februari 2008)

In het land

Reacties op 'Motie Statenfractie Groningen over spoedhulp unaniem aangenomen'