ChristenUnie doet mee aan 'Warme Truiendag'

logowarmetruiendag_topbannerdonderdag 14 februari 2008 14:43

Drie jaar nadat het Kyoto-verdrag in werking trad, wordt morgen een landelijke 'Warme Truiendag' georganiseerd om aandacht te vragen voor klimaatproblemen. De ChristenUnie steunt het initiatief van harte en draait de verwarming omlaag. De zes Kamerleden, morgen op werkbezoek op Urk, zullen zich warm aankleden.

De Warme Truiendag is een initiatief van Het Klimaatverbond (Vereniging Klimaatverbond Nederland) en Z@PP op Nederland 3, en wordt jaarlijks op of rond 16 februari gehouden. Dat is de dag waarop in 2005 de Kyoto-overeenkomst in werking trad. In 2008 is gekozen voor de werkdag die het dichtst bij deze datum ligt: vrijdag 15 februari. De bedoeling van het Kyoto protocol is om de uitstoot van broeikasgassen, die leiden tot klimaatverandering, wereldwijd te verminderen. De dag herinnert iedereen aan de afspraken van het verdrag: ook in Nederland moet de uitstoot van broeikasgassen verminderen.
In 2005 organiseerde de Vlaamse overheid de eerste Dikke-truiendag. In 2007 kreeg Nederland naar het voorbeeld van België een Warme Truiendag. Het Klimaatverbond in Nederland riep scholen, gemeenten en provincies op om deel te nemen aan de campagne.
Vanaf 2008 zijn in Nederland en België de doelgroepen verbreed: iedereen, op school, op het werk en thuis kan deelnemen aan de Warme/ Dikke Truiendag.

(Bron: www.warmetruiendag.nl)

Arie Slob