'Sporters zouden openingsceremonie Spelen moeten mijden'

China_heropvoedingskamp2donderdag 14 februari 2008 17:24

Sporters zouden niet naar de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Peking moeten gaan. Dat heeft ChristenUnie Tweede Kamerlid Joël Voordewind gezegd. Hij vindt het ongepast wanneer Nederlandse atleten feest gaan vieren als er enkele straten verderop mensen worden opgepakt. Hoewel de ChristenUnie de Spelen niet politiek wil maken, zou volgens Voordewind het wegblijven wel een goed signaal kunnen zijn om de mensenrechtensituatie aan te kaarten.

Het is voor de ChristenUnie onverenigbaar dat de openingsceremonie plaatsvindt op het plein van de Hemelse Vrede, terwijl daar de studentendemonstraties in 1989 werden neergeslagen.

Amnesty
Volgens onderzoek van Amnesty International is de mensenrechtensituatie in China de laatste jaren alleen maar verslechterd.  Hoewel de Chinese regering had toegezegd dat de mensenrechtensituatie zou verbeteren met de Spelen op zak, is dat volgens Amnesty niet gebeurd. Amnesty: "In de praktijk voert China jaarlijks meer executies uit dan de rest van de wereld bij elkaar, worden verdedigers van de mensenrechten hard aangepakt en is de beloofde mediavrijheid ver te zoeken."

Minister Verhagen heeft al aangegeven geen gehoor te geven aan het verzoek van de ChristenUnie om een oproep te doen niet naar de openingsceremonie te gaan.

In het nieuwste nummer van het partijblad Handschrift staat de mensenrechtensituatie in China centraal (verschijnt op 15 februari).

Joël Voordewind

Nieuwsarchief > 2008 > februari