Financiële prikkel voor aanpak risicojongeren

donderdag 27 maart 2008 17:11

De ChristenUnie wil financiële prikkels voor gemeenten bij de aanpak van Antilliaans-Nederlandse risicogroepen. Cynthia Ortega-Martijn: "We stoppen al jaren geld in het aanpakken van de problemen, maar er is onvoldoende resultaat. De helft van de gemeenten met veel Antilliaans-Nederlandse jongeren hebben de in 2004 afgesproken doelstellingen niet gerealiseerd."

Momenteel werkt minister Vogelaar aan nieuwe afspraken met de gemeenten waar veel Antilliaans-Nederlandse jongeren wonen. De ChristenUnie is tevreden met dit proces maar wil daarnaast een goede evaluatie van de oude afspraken. Ortega-Martijn: "De evaluatie mag uiteraard niet leiden tot vertraging van de nieuwe afspraken maar evalueren doen we niet voor niets. De evaluatie moet gevolgen kunnen hebben voor de nieuwe afspraken, bijvoorbeeld door een financiële prikkel."

Een aantal partijen reageerde kritisch in het debat omdat zij niet willen dat slecht presterende gemeenten de dupe worden. Cynthia Ortega: "Dat begrijp ik maar de gemeenten zijn deze afspraken zélf aangegaan. Er gaat veel geld in om en dan moeten we eerlijk bekijken wat de resultaten zijn". Volgens de minister kan er geen geld teruggevorderd worden omdat er in de afgelopen periode alleen sprake was van een inspanningsverplichting en niet van een resultaatverplichting.
"Er was inderdaad een inspanningsverplichting maar je gaat zo'n verplichting niet voor niets aan. Je kunt ook denken aan positieve prikkels voor goed presterende gemeenten, we praten immers over een nieuwe periode van bestuurlijke arrangementen", aldus Ortega-Martijn.

Cynthia Ortega

Reacties op 'Financiële prikkel voor aanpak risicojongeren'

Nieuwsarchief > 2008 > maart