Dierenwelzijn: 'Knuffelkip of kiloknaller'

Kippen_610x192dinsdag 22 april 2008 13:36

Te weinig mensen weten waar hun eten echt vandaan komt en hoeveel energie het kost om het te produceren. Toch heeft dit alles te maken met populaire onderwerp dierenwelzijn. Eigenlijk willen veel mensen een knuffelkip die lekker buiten heeft gescharreld. Maar bij de barbecue gaan we voor de kiloknaller. En dat is onverenigbaar, zei Tweede Kamerlid Ernst Cramer vrijdag tijdens een werkbezoek aan Kootwijkerbroek. De landbouwwoordvoerder ziet het als een belangrijke missie om bij mensen bewustzijn te creëren hierover.

Ernst Cramer en statenleden te gast bij LTO regiovergaderingZijn bezoek begon met het bijwonen van een regiovergadering van de LTO afdeling Noord. Tijdens die bijeenkomst werd er gediscussieerd over actuele in de agrarische sector, zoals reconstructie, schaalvergroting, Natura 2000 en dierenwelzijn.  Volgens Cramer is het heel goed om dit soort overleg te hebben met belangengroeperingen als LTO. Zo zijn er tijdens de bijeenkomst behoorlijk wat zaken uitgewisseld en zullen sommige zaken zeker nog een vervolg krijgen.

Ernst Cramer te gast op de Amaliabeurs in KootwijkerbroekVervolgens werd er een bezoek gebracht aan de Amaliabeurs in Kootwijkerbroek. Op de Amaliebeurs maakte Ernst Cramer kennis met de ondernemendheid, waar Kootwijkerbroek van kennen. Diverse standhouders toonden hun product of brachten bepaalde zaken onder de aandacht van het tweedekamerlid.

In gesprek met Alfa Accounts Verder is er noggesproken met ALFA accounts over de fiscale aspecten bij bedrijfsbeëindiging waarbij de knelpunten met betrekking tot mestwetgeving en uitbetaling toeslagrechten en kortingen werd besproken. Ook ontving Ernst Cramer nog de dierentransporteurs uit de regio Barneveld over de dierentransport verordening

Live concert
Aansluitend vond de derde Live en in Concert avond plaats. Tijdens deze avond werd er uitvoeri
g gesproken over het thema voedsel of energie, waarbij het duidelijk werd dat we als rentmeester een grote taak hebben om de schepping leefbaar te houden. Het dilemma is dat we als consumenten niet bereid zijn een stapje terug te doen in het gebruiken van onze luxe en gewoonten. Naast het politieke onderwerp was er ook een uitvoering te beluisteren van het Barnevelds Barok Ensemble. Kortom een drukke en geslaagd dag, waardoor Kootwijkbroek in ieder geval ook in Den Haag op de kaart staat.

U kunt de toespraak 'Voedsel of energie?' van Ernst Cramer hier beluisteren

Voor een volledig fotoverslag van het werkbezoek klik hier >>>
Voor geluidsweergave van Live en in Concert klik hier >>>

Dierenwelzijn