'Geestelijke verzorging hoort bij goede zorg'

zorg_handen_610x192donderdag 15 mei 2008 11:51

Bij goede zorg voor terminale patiënten hoort niet alleen pijn- en symptoombestrijding maar ook geestelijke verzorging. Dat stelt Esmé Wiegman in een notitie namens de ChristenUniefractie in de Tweede Kamer. De ChristenUnie stelt voor om geestelijke verzorging te waarderen als kwaliteitskenmerk van goede palliatieve zorg.

De ChristenUnie wil de zorg voor terminale patiënten verbeteren en verbreden om zo goed als mogelijk hun lijden te verlichten. Palliatieve zorg beoogt verbetering van de kwaliteit van leven in de terminale levensfase. Niet alleen door bestrijding van pijn en de symptomen van ziekte, maar ook door aandacht en zorg voor de spirituele en zingevingsvragen rond lijden en sterven. Daarom vindt de ChristenUnie dat geestelijke verzorging een onmisbaar onderdeel is van palliatieve zorg.

Geestelijke verzorging wordt nu alleen aangeboden als onderdeel van intramurale zorg. Omdat veel mensen juist in de laatste levensfase naar huis gaan, zou geestelijke verzorging ook moeten behoren tot het extramurale palliatieve zorgaanbod. In deze notitie stelt de ChristenUniefractie voor, geestelijke verzorging te waarderen als kwaliteitskenmerk van goede zorg, en enkele pilots op het gebied van extramurale geestelijke verzorging te ondersteunen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Notitie ChristenUniefractie TK over palliatieve zorg84,0 kBapplication/msworddownload
Esmé Wiegman
Euthanasie