ChristenUnie tevreden over landelijke invoering Burgernet

dinsdag 27 mei 2008 17:32

Na een succesvolle proef in Nieuwegein wordt het Burgernet binnenkort landelijk ingevoerd. Burgernet is een systeem waarbij burgers worden betrokken bij het opsporen van bijvoorbeeld verdwaalde kinderen en/of voortvluchtige criminelen. Buurtbewoners worden op deze manier beter geïnformeerd worden over de veiligheid in hun wijk. Op verzoek van de ChristenUnie is het kabinet in het verleden een aantal pilots gestart in verschillende gemeenten.

Doordat burgers worden betrokken bij de opsporings- en handhavingsactiviteiten van de politie, wordt de veiligheid in hun leefomgeving verstrekt. Uit evaluatie van de proefperiode in Nieuwegein blijkt dat de pakkans bij veelvoorkomende criminaliteit is vergroot, waartoe is besloten om het systeem (gefaseerd) in te voeren in Nederland. In het kader van de ‘Veilige wijken' heeft de ChristenUnie met regelmaat gevraagd naar de uitrol van Burgernet. "Het stemt ons tevreden dat de pilot goed is bevallen en een landelijk vervolg krijgt," aldus Ed Anker.

Ed Anker

Reacties op 'ChristenUnie tevreden over landelijke invoering Burgernet'