Onderzoek: Kerk bespaart Rotterdam 133 miljoen euro per jaar

Rotterdam_Erasmusbrugdonderdag 17 juli 2008 17:00

Een kerkganger in Rotterdam bespaart de samenleving gemiddeld 665 euro per jaar. Dat blijkt uit een onderzoek naar het maatschappelijk rendement van de 250 tot 300 kerken in de havenstad. De ruim 200 duizend ‘kerkleden' blijken jaarlijks een besparing tussen de 110 en 133 miljoen euro op te leveren door onder meer maatschappelijke hulpverlening. De Rotterdamse ChristenUnie-SGP-fractie vindt dat het gemeentebestuur nu niet meer om de kerken heen kan bij de uitvoering van de WMO.

Het donderdag gepresenteerde onderzoek werd gedaan naar aanleiding van een in 2006 ingediende motie van ChristenUnie-SGP-fractievoorzitter Remco Oosterhoff. De Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) stond toen in de steigers. Oosterhoff wilde weten welk aandeel kerken en christelijke organisaties hebben bij de uitvoering daarvan.

Wezenlijk
En wat blijkt? "Het is niet zomaar een bijdrage in de marge, maar een wezenlijke structurele bijdrage die kerken bieden aan de samenleving", zegt Oosterhoff. "Omgerekend naar euro's had ik vijftig miljoen verwacht, maar dit is echt boven verwachting. Een mooie erkenning van het werk dat al die vrijwilligers doen."

Uit recent onderzoek van het Nederlands Dagblad blijkt dat zestig procent van de Nederlandse gemeenten de kerken actief betrekken bij de WMO-uitvoering. Slechts elf procent van de kerken krijgt daar ook subsidie voor.

Waardering
Nu blijkt in Rotterdam dat het werk van kerken gemeentesteun meer dan waard is: een besparing van 133 miljoen euro per jaar. Daar zou het Rotterdams college meer waardering voor mogen hebben, vindt fractievoorzitter Oosterhoff. "Dan kun je denken aan subsidie, maar dat hoeft niet per se. Migrantenkerken leveren bijvoorbeeld een belangrijke bijdrage aan inburgering en taalcursussen en zouden al geholpen zijn met goede huisvesting. Ik verwacht dat het gemeentebestuur nu zelf wel actie zal ondernemen."

Landelijk
Dit rapport kan volgens Oosterhoff ook landelijk opgepakt worden in het debat over de WMO en de vraag of de kerk een structurele plek bij de uitvoering van de WMO moet krijgen. "Dan moet ook maar de idee uit de weg geruimd worden dat het in strijd zou zijn met het principe van scheiding van kerk en staat."

De waarde van het werk door christelijke kerken is met het rapport inzichtelijk gemaakt volgens Oosterhoff. Vooral op het terrein van de psychosociale en maatschappelijke hulpverlening is de bijdrage van de kerken duidelijk aangetoond. De kerken bieden een breed scala aan activiteiten, zoals het bezoeken van ouderen, de opvang en ondersteuning van kwetsbare groepen (asielzoekers, verslaafden, daklozen) en telefonische hulpdiensten.

Kerken zetten, volgens de onderzoekers, bovendien aan tot sociale cohesie. Binnen de kerken komen en werken mensen samen van verschillende leeftijden, culturen, huidskleuren en geboortelanden. Naar buiten toe hebben kerken een belangrijke uitstraling op de samenleving voor het bevorderen van ontmoetingen en duurzame relaties tussen bevolkingsgroepen in de wijk.

Het onderzoeksrapport van het Nijmegen Institute for Mission Studies (NIM, Radboud Universiteit Nijmegen) is gekoppeld aan dit bericht.

Rotterdam_Tel je zegeningen560,7 kBapplication/pdfdownload
In het land
Zorg, Welzijn & Sport

Reacties op 'Onderzoek: Kerk bespaart Rotterdam 133 miljoen euro per jaar'

Nijhoff, R.A. (Rob) [108832]
Geplaatst op: 01-09-2008 12:02
Het is prima om op deze manier aandacht te vragen voor de maatschappelijke effecten die kerken en christenen blijkbaar hebben. Tegelijk moeten, lijkt mij, juist kerken en christenen bij al hun inzet ook een zekere, maar duidelijke 'maatschappelijke onafhankelijkheid' bewaren: alleen dan kunnen ze vrijelijk blijven onderstrepen dat hun bestaansrecht niet afhangt van maatschappelijke relevantie of erkenning. Kerk-zijn betekent 'van de Heer' zijn, van Jezus Christus dus. Op Hem orienteren christenen zich - met of zonder succes. Liefde drijft Hem. Soms lukt het daarvan iets zichtbaar te maken.

Nieuwsarchief > 2008 > juli