De kaartjesautomaat is al maanden kapot, er is niemand die hem maakt

DSCN1723dinsdag 12 augustus 2008 12:45

Nederland heeft het personenvervoer met stoptreinen naar de buurlanden belabberd geregeld. ‘De meeste spoorverbindingen houden nu direct voor of na de grens op', melden de Kamerleden Ernst Cramer (ChristenUnie) en Ger Koopmans (CDA) in de nota Grenzeloos Genoeg(en) die zij maandag op het station van Enschede presenteerden.

Bron: De Volkskrant / verslaggeefster Anja Sligter

Er liggen volgens hen kansen voor veel meer treinverkeer over de grens. Ook signaleren zij knelpunten op de bestaande lijnen Venlo-Kaldenkirchen, Heerlen-Aken, Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. Ze roepen de minister en de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat op deze spoorlijnen tot hun verantwoordelijkheid te rekenen.

‘Grensoverschrijdend treinverkeer verkeert in een soort niemandsland. Niemand voelt zich verantwoordelijk', zegt Ger Koopmans. ‘De kaartjesautomaat van de Deutsche Bahn op dit station is al maanden kapot; niemand die hem maakt.' Ook vermelden de vertrekschermen in het station niet dat er op dat moment een trein vertrekt naar Münster.

Van beter vervoer over de grens profiteert niet alleen de forens, maar ook de internationale reiziger, voor wie de HSL-stations net over de grens vaak dichterbij zijn dan die in Nederland.

Hoe ‘vooroorlogs' het grensvervoer nu geregeld is, toonden de politici op het station in Enschede, waar het spoor letterlijk is doorgezaagd. Het tracé Enschede-Gronau wordt sinds zes jaar geëxploiteerd door Duitse vervoerders. De succesvolle verbinding valt zo alleen onder het Duitse regime, maar het zou beter zijn als de trein doorreed naar Hengelo, vinden de politici. De Concessiewet en veiligheidssystemen belemmeren dat.

De NS, die nu het exclusieve recht heeft voor treinvervoer op het Hoofdrailnet (HRN) en geen andere vervoerder toestaat, had de lijn Enschede-Gronau in de jaren negentig afgeschreven. Sinds de Duitse vervoerders de lijn exploiteren, is het aantal reizigers 25 procent hoger dan de prognoses. Studenten van de Universiteit Twente, forensen en Duitse grensbewoners die willen winkelen in Enschede maken er gebruik van.

Door nieuw materieel en een goede marketing bloeien onrendabele lijnen op, zegt ChristenUnie-Kamerlid Cramer. ‘Dat geldt dus niet alleen voor binnenlandse lijnen.' Het tracé Groningen-Leer oversteeg zelfs met 100 procent de verwachting van vervoerder Arriva.

Eind 2008 zullen de Spoorwegenwet en Consessiewet worden geëvalueerd. Dat lijkt de Kamerleden een goed moment om te bekijken of de vanzelfsprekendheid waarmee de grensoverschrijdende verbindingen bij de NS zijn gebleven nog wel passend is.

Ernst Cramer
In de media

Reacties op 'De kaartjesautomaat is al maanden kapot, er is niemand die hem maakt'

Nieuwsarchief > 2008 > augustus