'Arbeidsparticipatie niet verheffen tot morele plicht'

mierenwoensdag 03 september 2008 11:07

Tweede Kamerfractievoorzitter Arie Slob is kritisch over het pleidooi van premier Balkenende om arbeidsparticipatie te verheffen tot morele plicht. Balkenende stelt dat Nederland toe is aan een nieuw 'arbeidsethos' om de toekomstige behoefte aan arbeidskrachten op te vangen. Dat zei hij in zijn lezing voor de opening van het academisch jaar afgelopen maandag in Rotterdam. Slob vindt dit een overwaardering van betaald werk en wijst op het belang van vrijwilligerswerk en mantelzorg.

,,Het is goed dat de overheid burgers stimuleert om aan het arbeidsproces deel te nemen. We hebben daarvoor ook een doelstelling opgenomen in het coalitieakkoord. Maar in het betoog van Balkenende krijgt betaald werk een zware ideologische lading. De premier noemt het letterlijk een sleutel tot eigenwaarde, zelfrespect, trots, bloei en karaktergroei. Het zou helpt de mens 'te worden wie hij is' en dus tot zijn bestemming te komen. Door ook nog eens het woord 'ethos' hieraan te verbinden, wordt arbeidsparticipatie tot een morele plicht verheven."

Mantelzorg
De ChristenUnie vindt dat ook onbetaalde arbeid van vitaal belang is voor de samenleving. Slob: ,,Denk aan vrijwilligers werk, zorg voor kinderen of hulpbehoevende ouderen, mantelzorg. Ook dat zijn keuzen die respect en trots verdienen, waarin een mens tot bloei en bestemming kan komen."

In het debat over mantelzorg refereerde Tweede Kamerlid Esmé Wiegman (ChristenUnie) aan de speech van de premier. ,,Mantelzorg helpt ons te worden wie we zijn, ons karakter groeit door de zorg voor onze naaste."

Arie Slob
Werkgelegenheid

Reacties op ''Arbeidsparticipatie niet verheffen tot morele plicht''

Nieuwsarchief > 2008 > september