Tineke Huizinga: ‘Geen christelijke feestdag opofferen voor Suikerfeest'

tineke5donderdag 04 september 2008 10:42

Een vrije Tweede Pinksterdag hoort bij de christelijke cultuur van Nederland, en mag daarom niet worden ingeruild voor het islamitische Suikerfeest. Dat zei ChristenUnie-staatssecretaris Tineke Huizinga gisteren in het televisieprogramma Knevel en Van den Brink. Huizinga vindt het argument dat veel Nederlanders niet weten wat christenen met Pinksteren vieren, geen reden om de Pinksterdagen af te schaffen als nationale feestdagen. De christelijke feesten behoren hoe dan ook tot de Nederlandse cultuur en traditie.

Geconfronteerd met de suggestie dat het Suikerfeest een nationale (vrije) feestdag zou kunnen worden, benadrukt Huizinga dat die kwestie op dit moment absoluut niet aan de orde is. Theoretisch kan ze zich voorstellen dat de vraag om een vrije dag als afsluiting van de Ramadan ooit prangender wordt wanneer het aantal moslims in Nederland zich vermenigvuldigt. ,,Maar dan nog: niet ten koste van het Pinksterfeest''.

Huizinga distantieert zich van berichten die op basis van het gesprek bij Knevel en Van den Brink suggereren dat zij ‘geopperd heeft' een nationale feestdag te maken van het Suikerfeest, ‘wanneer de tijd daar rijp voor is'.

Ook fractievoorzitter Arie Slob is duidelijk over het handhaven van de christelijke feesten: ,,Nederland heeft een christelijke cultuur en daarin gaan we geen nationale feestdag vrijmaken voor een islamitische traditie. Mensen zijn vrij een dag verlof op te nemen wanneer ze een religieus feest willen vieren, maar een collectieve vrije dag is voorbehouden voor die feesten die in onze cultuur en traditie verankerd zijn.''

Islam
Kunst & Cultuur
Tineke Huizinga