ChristenUnie wil Europese samenwerking voortzetten

zijaanzicht-vlaggen-aangepastwoensdag 10 september 2008 09:51

De ChristenUnie wil bij de verkiezingen voor het Europees Parlement opnieuw uitkomen met een gezamenlijke lijst samen met de SGP. De besturen van beide partijen hebben die intentie in twee ontmoetingen tegenover elkaar uitgesproken. Een gezamenlijke programmacommissie werkt nu aan een verkiezingsprogramma voor de Europese verkiezingen, die in juni 2009 gehouden worden.

Afgesproken is dat de ChristenUnie de lijsttrekker levert. Eerder dit jaar ging het congres van de ChristenUnie reeds akkoord met de instelling van een selectiecommissie die een kandidatenlijst zal opstellen; de sollicitatieprocedure loopt reeds.

Het SGP-bestuur heeft expliciet toegezegd dat het de eigen kandidatenselectie van de ChristenUnie zal respecteren, ook wanneer dit ertoe leidt dat de gezamenlijke lijsttrekker een vrouw is. De selectiecommissie werkt volgens de procedure en met criteria die de ChristenUnie daarvoor reglementair heeft vastgelegd, en dit houdt onder meer in dat vrouwen en mannen gelijk behandeld worden en gelijke kansen hebben.

Programma

De kandidatenlijst en het verkiezingsprogramma zullen ter goedkeuring worden voorgelegd aan het ChristenUnie-congres dat in januari 2009 gehouden wordt. De vereiste goedkeuring door het congres beperkt volgens ChristenUnie-voorzitter Peter Blokhuis de speelruimte van de ChristenUnie/SGP-programmacommissie: ,,De Eerste en Tweede Kamerfractie hebben eerder dit jaar ingestemd met het verdrag van Lissabon. Dit nieuwe Europese verdrag is er mede door de ChristenUnie gekomen. Wij voerden destijds immers campagne tegen de Europese Grondwet die vervolgens bij referendum werd verworpen. Daarna hebben premier Balkenende en staatssecretaris Timmermans zich mede namens de ChristenUnie, en ook op basis van de inbreng van de ChristenUnie in het Coalitieakkoord, ingezet voor een nieuw verdrag. Dat wijkt op essentiële punten af van de verworpen Grondwet en daarom hebben onze volksvertegenwoordigers in beide Kamers  uit overtuiging ingestemd met het Verdrag van Lissabon. Die lijn is door het partijcongres in juni gesteund. Dan kunnen we een volgend congres natuurlijk niet een Europees verkiezingsprogramma voorleggen dat op dit fundamentele punt afwijkt van de lijn die in parlement en senaat is gevolgd.''

Reacties op 'ChristenUnie wil Europese samenwerking voortzetten'