Blokland genomineerd voor Europarlementariër van het jaar

Hans Bloklanddonderdag 11 september 2008 17:08

Hans Blokland is door het Brusselse vakblad The Parliament genomineerd als Europarlementariër van het jaar 2008. Hij heeft zich afgelopen jaar ingezet voor milieu en klimaat als vicevoorzitter van de milieucommissie, lid van de commissie klimaatverandering en plaatsvervangend lid van de transportcommissie.

Blokland heeft een indrukwekkend aantal rapporten op zijn naam staan. Voor deze mandaatperiode schreef hij al 13 rapporten. Ter vergelijking; de meeste Europarlementariërs hebben gemiddeld zo'n drie rapporten op hun naam staan voor de huidige periode. Van de Nederlandse Europarlementariërs komt Jan Mulder het dichtst in de buurt met zeven rapporten.

Transport
Blokland stelde dit jaar o.a. de ontmanteling van zeeschepen in Zuid Oost Azië aan de kaak. Voor de sloop worden kinderen ingezet die de kolossen onder gevaarlijke omstandigheden moeten ontmantelen. Verder schreef hij rapporten over de in- en export van gevaarlijke chemische stoffen, het grensoverschrijdend transport van afval en het gebruik en verwerken van batterijen. Blokland is genomineerd in de categorie transport.

Johannes (Hans) Blokland is doctor in de economische wetenschappen. Van 1984 tot 1994 was hij landelijk voorzitter van het GPV. Sinds 1994 zit hij in het Europees Parlement. Blokland maakt deel uit van de 42 genomineerden van in totaal 781 parlementsleden. Er zijn naast Blokland nog twee andere Nederlanders genomineerd: VVD'er Toine Manders en CDA'er Maria Martens.

Op 8 oktober wordt de uitslag van de verkiezing in Brussel bekend gemaakt. Mensen kunnen hun stem uitbrengen op de website van The Parliament: www.theparliament.com/mepawards/voting.

Reacties op 'Blokland genomineerd voor Europarlementariër van het jaar'

Nieuwsarchief > 2008 > september