Actie tegen geweld Indiase christenen

donderdag 04 september 2008 09:25

Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken moet bij de Indiase autoriteiten zijn zorgen kenbaar maken over de uitbarsting van geweld tegen christenen in de Indiase staat Orissa. Dat stelt ChristenUnie-kamerlid Joel Voordewind (ChristenUnie) in schriftelijke vragen aan de minister. Voordewind stelt de vragen naar aanleiding van de uitbarsting van geweld tegen christenen in de Indiase staat Orissa, na beschuldigingen van de moord op de leider van een hindoe-organisatie.

De laatste tijd vinden er in India vaker geweldsdelicten plaats tegen christenen, bijvoorbeeld in Kandhamal afgelopen december. De ChristenUnie vernam het bericht dat hulporganisaties geen toestemming krijgen om hulp te verlenen in de vluchtelingenkampen die zijn ingericht.
Beschermen

De Kamerleden vragen aan minister Verhagen of hij kennis heeft genomen van de uitbarsting van geweld. En of hij zich ervoor wil inspannen de Indiase autoriteiten ertoe te bewegen dat zij alles in het werk stellen om geweld tegen christenen tegen te gaan. De Indiase regering heeft namelijk beloofd om al het mogelijke te doen om de volledige veiligheid van de christelijke minderheden in India te garanderen en hun recht op godsdienstvrijheid te beschermen zoals vastgelegd in de grondwet van India. Dit is vastgelegd in het kader van de universele periodieke beoordeling van de Mensenrechtenraad.

Voordewind stelt de vragen mede namens de Kamerleden Haverkamp (CDA), Van Baalen (VVD) en Van der Staaij (SGP).

Joël Voordewind

Reacties op 'Actie tegen geweld Indiase christenen'