ChristenUnie wil opheldering gevangenneming Turkse schrijver

Genocide monument Armeniedonderdag 25 september 2008 09:42

Minister Verhagen (Buitenlandse Zaken) moet de gevangenneming en mogelijke vervolging van de Turkse schrijver Temel Demirer, die over de Armeense genocide schreef, bij de autoriteiten in Turkije ter discussie stellen. Temel Demirer heeft zich uitgelaten over de Armeense genocide en heeft daarmee in de ogen van Turkse autoriteiten de wet overtreden. Turkije erkent officieel de historiciteit van de genocide niet. Kamerlid Joël Voordewind: ,,Dit moet hoog worden opgenomen door de minister van Buitenlandse Zaken."

In Turkije is de genocide op Armeniërs uit de officiële geschiedschrijving geschrapt en het wordt ontkend dat een volkerenmoord zou hebben plaatsgevonden. Het hebben van een afwijkende opinie over de geschiedenis van het land wordt officieel als belediging van de Turkse nationaliteit beschouwd. Hiervoor zijn al eerder schrijvers vervolgd. Ook Temel Demirer hangt vervolging om deze reden boven het hoofd.

Onacceptabel
Tweede Kamerlid Joël Voordewind vindt dat 'onacceptabel'. ,,Minister Verhagen moet dit bespreekbaar maken en aangeven hoe Nederland aankijkt tegen ontkenning van deze genocide en de wijze waarop met opiniemakers en schrijvers wordt omgegaan. Het is een hardnekkige vervolging en dat kunnen we niet zomaar laten gebeuren."

In de Turkse wetgeving wordt deze omstreden vervolging mogelijk gemaakt. Hoewel het betreffende wetsartikel (artikel 301) is aangepast onder druk van de Europese Unie, lijkt dit geen effect te hebben op de vervolgingsdrang van de Turkse overheid. De ChristenUnie wil van minister Verhagen weten hoe vaak dit is voorgekomen en welke aanpassingen noodzakelijk zijn om aan deze schending een einde te maken.

Ontkennen
De ChristenUnie wil dat het ontkennen van volkerenmoord en genocide strafbaar wordt. De partij heeft hiertoe een wetsvoorstel ingediend dat op korte termijn zal worden behandeld. Kamerlid Voordewind: ,,Dit wetsvoorstel maakt het mogelijk om in breder verband de ontkenning van onder andere de Armeense genocide aan te pakken en tot vervolging van betreffende personen over te gaan." Landen om ons heen hebben vaak al een dergelijke strafbepaling.

De schriftelijke vragen zijn ook namens de leden Ormel (CDA), Van Baalen (VVD) en Van der Staaij (SGP) gesteld.

Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie wil opheldering gevangenneming Turkse schrijver'