Inzet NS bij calamiteiten onacceptabel

treinvrijdag 26 september 2008 15:04

De ChristenUnie heeft aan minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) schriftelijke vragen gesteld over de dienstverlening van de NS bij spoorcalamiteiten. Kamerlid Ernst Cramer: "Je klanten rond etenstijd uren laten wachten zonder hen te voorzien van mondvoorraad kan écht niet."

Het Tweede Kamerlid stelt de vragen naar aanleiding van de storing van de treinverbinding tussen Amersfoort en Zwolle op vrijdag 19 september jongstleden. Doordat de Nederlandse Spoorwegen niet beschikten over voldoende alternatief vervoer, moesten gedupeerde reizigers minstens viereneenhalf uur wachten voordat hun trein kon worden weggesleept naar station Zwolle.
Uit berichten van betrokkenen blijkt dat passagiers in de trein verbleven zonder dat aan hen enige compensatie in de vorm van eten en drinken werd verstrekt. "Als de NS niet op tijd kunnen zorgen voor een vervangend vervoersmiddel, dan zorgen zij er toch ten minste voor dat de reizigers goed worden verzorgd. Mensen rond etenstijd urenlang met een rammelende maag aan hun lot overlaten is allesbehalve servicegericht en dienstverlenend," aldus Cramer. Bovendien valt bij een kapotte bovenleiding de elektriciteit uit, waardoor onder andere het luchtventilatiesysteem wegvalt. In een overvolle trein of op warme zomerdagen betekent dit een serieus gezondheidsrisico. Ernst Cramer: "Laten we nu eens proactief actie ondernemen, in plaats van reactief."

Cramer wil weten of de berichtgeving klopt en of de minister vindt dat deze gang van zaken onaanvaardbaar is. De ChristenUnie-politicus roept de minister op om met heldere voorschriften te komen wat de dienstverlening betreft bij spoorcalamiteiten.

Ernst Cramer

Reacties op 'Inzet NS bij calamiteiten onacceptabel'