Raamprostitutie is alles behalve 'gezellig'

hoge hakkendinsdag 14 oktober 2008 14:48

"In de prostitutiebranche wordt nog steeds onvrijwilligheid geconstateerd, met name in de raamsector. Het behoeft geen betoog dat het hier gaat om zeer kwalijke zaken die met kracht bestreden dienen te worden." Dat stellen de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken in hun antwoord op Kamervragen van Kamerlid Ed Anker.

De ChristenUnie stelde eind augustus schriftelijke Kamervragen over het bericht ‘Einde aan de mythe van ‘die gezellige Wallen' en ‘Mannen, die vieze varkens''? in de Volkskrant.

In de Volkskrant worden de onderzoeksresultaten van de Nationale Recherche naar raamprostitutie in Amsterdam, Alkmaar en Utrecht beschreven. Uit het onderzoek blijkt dat, in het ergste geval, zeker negen op de tien vrouwen gedwongen achter het raam zitten.

Rapport
Uit het rapport ‘Schone Schijn, een inventarisatie van de mensenhandel in de sinds het jaar 2000 vergunde prosititutiesector' blijkt dat 50 tot 90 procent van de vrouwen als slachtoffer van mensenhandel, gedwongen achter de ramen verdwijnt. Het zou dan alleen al in Amsterdam gaan om zeker 7200 gedwongen prostituées. Ze zijn vaak ook onderworpen aan mishandeling, gedwongen abortussen en borstvergrotingen, stelt het rapport.

Naast de uitkomsten van de Nationale Recherche, bracht de Amerikaans klinisch-psychologe Melissa Farley andere schokkende onderzoeksresultaten. Ze interviewde honderden prostituées in verschillende landen en stelde vast dat twee op de drie vrouwen lijden aan een posttraumatische stressstoornis. Zeventig procent van de vrouwen zegt fysiek mishandeld te zijn. Ruim zestig procent is verkracht. Bijna negen op de tien vrouwen verklaarden tegen de onderzoekster niet in de sector te willen werken, maar geen uitweg te weten.

Slavernij
De ChristenUnie pleit al jaren voor het tegengaan van prostitutie. Prostitutie is geen gewoon maatschappelijk verschijnsel. Zeker niet als het slavernij is. De ChristenUnie maakt zich daarom hard voor uitstapprogramma's voor vrouwen die willen stoppen. Zo heeft de partij bij de behandeling van de Voorjaarsnota € 15 miljoen uitgetrokken voor dergelijke programma's. Tweede Kamerlid Ed Anker voelt zich gesteund in de strijd tegen (gedwongen) prostitutie door de antwoorden van de ministers.

200808_rapport_nationale_recherche_prostitutie1,1 MBapplication/pdfdownload
20081014_antw_kamervragen_prostitutie21,2 kBapplication/pdfdownload