Kamervragen toename voedselbanken

Cynthia Ortega_Ruben Timman_top2woensdag 15 oktober 2008 12:04

Kamerlid Cynthia Ortega stelt Kamervragen over de toename van het aantal voedselbanken. Het aantal is in één jaar gestegen van tachtig locaties met tienduizend afnemers, naar honderdtien voedselbanken met dertienduizend klanten. Dat zeggen de Federatie Voedselbanken Nederland (FVN) en de Stichting Voedselbank, die samen alle voedselbanken beheren.

De voedselbanken versoepelen vanaf morgen de voorwaarden voor mensen die een pakket levensmiddelen willen. Nu komt een gezin met twee kinderen op de middelbare school in aanmerking als het 250 euro in de maand overhoudt; dat wordt 335 euro. Volgens vicevoorzitter Tom Hillemans van de FVN is de verruiming bedoeld als inflatiecorrectie, maar de voedselbanken verwachten hierdoor ook een lichte toename van het aantal afnemers.

Cynthia Ortega wil van de minister van Sociale Zaken weten hoe de toename zich tot het armoedebeleid van het kabinet verhoudt. Uit het bericht kan immers de conclusie getrokken worden dat het armoedebeleid nog niet het beoogde effect sorteert. Ook vraagt ze zich af of de toename te maken heeft met een verhoogd aantal mensen dat in een schuldhulpverleningstraject zit. Als dat zo is, moet bekeken worden in hoeverre de maandelijkse minimumnorm, die overblijft na een schuldsanering, in verhouding staat tot de mogelijkheid om in de eerste levensbehoeften te voorzien

Cynthia Ortega

Reacties op 'Kamervragen toename voedselbanken'