ChristenUnie blij met snelle aanpak vrijwilligersverzekering

Doe wel en zie niet om Vrijwilligerswerkdinsdag 28 oktober 2008 20:05

Sportclubs, kerken, verenigingen en andere vrijwilligersorganisaties kunnen met ingang van komend jaar bij hun gemeente gratis een verzekering afsluiten voor hun vrijwilligers.. De VNG biedt gemeenten daarvoor een standaardpolis aan; het benodigde geld heeft de ChristenUnie bij de algemene politieke beschouwingen vrijgemaakt in de rijksbegroting. Fractievoorzitter Arie Slob:,,Dit is écht goed nieuws voor de miljoenen vrijwilligers in het land. Het belang van vrijwilligerswerk wordt hiermee dik onderstreept."

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een concept ontwikkeld voor alle gemeenten waarmee zij vrijwilligers collectief kunnen verzekeren. Door de verzekering kunnen miljoenen vrijwilligers hun werk doen zonder zich zorgen te hoeven maken over de financiële gevolgen van ongevallen of schade.

De vrijwilliger hoeft zelf geen administratieve handelingen te verrichten. In samenwerking met Centraal Beheer Achmea zijn er twee verzekeringspakketten ontwikkeld die volgens de VNG vrijwel naadloos aansluiten op het behoeftepatroon van vrijwilligers en hun organisaties.

De verwachting is dat de financiering van de verzekering via het Gemeentefonds zal verlopen. De gemeente betaalt de premie op basis van haar inwonertal. Arie Slob:,, Dit is volgens mij een solide basis om de verzekering te financieren."

De ChristenUnie heeft tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen het belang van vrijwilligerswerk op de agenda gezet. De fractie presenteerde bij die gelegenheid ook een Actieplan Vrijwilligerswerk; een collectieve vrijwilligersverzekering was één van de voorstellen daaruit. Bij de behandeling van de Miljoenennota diende Arie Slob vervolgens een amendement in waarmee de benodigde 4 miljoen euro werd vrijgemaakt; een ruime meerderheid van de Kamer steunde deze motie. Slob: ,,Binnen twee maanden is de zaak nu geregeld: zo zien we het graag.''

Arie Slob
Zorg, Welzijn & Sport

Reacties op 'ChristenUnie blij met snelle aanpak vrijwilligersverzekering'