Onderzoek naar 'gezinsvriendelijk werkgeverschap'

rouvoet_spreekt_met_jeugd_Joost_Ooijmanwoensdag 29 oktober 2008 10:10

Minister Rouvoet laat onderzoeken hoeveel ‘gezinsvriendelijk werkgeverschap' kost en oplevert. Hij zei dit dinsdag tijdens een toespraak in de Haagse Kloosterkerk. Voor een internationaal publiek van werkgevers, bestuurders en politici wees Rouvoet erop dat veel mensen wel (meer) willen werken, maar dat dit slecht te combineren is met hun gezins- en opvoedingstaken. ‘Meer kinderopvang is hiervoor niet de oplossing, omdat het gaat om ouders die zélf voldoende tijd voor hun kinderen willen hebben.'

Minder stress
Rouvoet doet een beroep op werkgevers en werknemers om beter gebruik te maken van bestaande en nieuwe gezinsvriendelijke maatregelen. Hij wijst daarbij op wisselende begin- en eindtijden, werktijden van tien tot drie uur en meer mogelijkheden voor zelfroosteren, thuis- of telewerken. Volgens hem is er op veel terreinen winst te boeken met gezinsvriendelijke maatregelen. ‘Werkgevers krijgen meer de beschikking over goed opgeleide en goed gemotiveerde werknemers, de arbeidsproductiviteit stijgt, stress en ziekteverzuim nemen af en het is bevorderend voor het bedrijfsimago.'

Begin oktober zijn kabinet en sociale partners in het Najaarsakkoord overeengekomen meer te gaan doen aan ‘gezinsvriendelijker werken. De OSA (Organisatie voor Strategisch Arbeidsmarktonderzoek) gaat de kosten-/batenanalyse uitvoeren. De resultaten daarvan worden begin maart 2009 gepresenteerd.

(Ministerie voor Jeugd en Gezin, 28 oktober 2008)

André Rouvoet

Reacties op 'Onderzoek naar 'gezinsvriendelijk werkgeverschap''