Arie in Amerika (2)

CNN-bus in VS 2zaterdag 01 november 2008 14:00

Arie Slob, fractievoorzitter van de ChristenUnie in de Tweede Kamer, is ter gelegenheid van de presidentsverkiezingen op bezoek in de VS. Hier doet hij verslag van zijn ervaringen. "Je blijft je verbazen in de Verenigde Staten. Het ingewikkelde kiesstelsel zorgt voortdurend voor spanningen. Vooral als er sprake is van een 'close finish' tussen kandidaten wordt er al snel gesproken over verkiezingsfraude en bedrog."

Met name de twee laatst gehouden verkiezingen zijn daarom het doelwit geworden van veel speculatie. Zo is hoogleraar Marc Crispin Miller, onze gesprekspartner van gisteren, er heilig van overtuigd dat Bush door list en bedrog in 2004 de verkiezingen van Kerry gestolen heeft. Weg met de stemcomputers is een van zijn oplossingen voor dit probleem. BlackBoxVoting, de Amerikaanse tegenhanger van de Nederlandse organisatie Wijvertrouwenstemcomputersniet, is het daar van harte mee eens.

Over de (gewonnen) verkiezingen van 2000 en 2004 hoor je de Republikeinen op dit moment niet. Dat laten ze aan de Democraten over. Zij maken zich vooral druk over de verkiezingen van aanstaande dinsdag. Zo zouden de Democraten in verschillende staten op oneigenlijke wijze kiezers hebben laten registreren. In swing state Ohio zou zelfs een man 72 keer geregistreerd zijn, in ruil voor sigaretten. En in North Carolina zijn honderd registratieformulieren gevonden met dezelfde naam erop. Kritiek is er op een organisatie als ACORN die inmiddels al 1,3 miljoen nieuwe (vooral Democratische) kiezers zou hebben geregistreerd.

Volgens Common Cause, een onafhankelijke organisatie die pleit voor betrouwbare verkiezingen, is er niets aan de hand. Slechts een half procent van de nieuwe registraties zou niet deugen. Een te verwaarlozen percentage. Ondertussen blijft verkiezingsfraude onderwerp van gesprek.
CNN heeft zelfs een speciaal Voter Hotline opengesteld, zo bleek deze week tijdens ons bezoek aan deze mediagigant. Ook zagen we een uitzending over ‘misleidende polls'.

Staatssecretaris Ank Bijleveld, die enige dagen deel uitmaakt van onze delegatie, kijkt met mij haar ogen uit. In Nederland hebben we gelukkig onze zaakjes beter voor elkaar. En lang leve ‘onze' onafhankelijke Kiesraad!

In de Verenigde Staten tobt men nog even verder. ‘Als uw televisie zegt dat McCain gewonnen heeft, dan liegt uw televisie', lees ik ergens. Wie kun je nog vertrouwen in dit land?

Deze weblog is ook gepubliceerd in het Nederlands Dagblad

Arie Slob