Geef de wijk haar buurthuis terug

zaterdag 01 november 2008 19:20

Dat zegt Kamerlid Ernst Cramer vandaag naar aanleiding van het bezoek aan het Vrouwen Ontmoetings Project (VOP) in Utrecht. De allochtone vrouwen, die met inzet van vrijwilligers de Nederlandse taal leren, hebben geen eigen ruimte waar ze samen kunnen komen. ,,Buurthuizen kregen geen enkele prioriteit bij de bouw van Vinexwijk Leidsche Rijn (Utrecht)," zegt Cramer.

In het kader van Make a Difference Day, de landelijke vrijwilligersdag, gaven Tweede Kamerleden van de ChristenUnie vandaag een les Nederlands  aan buitenlandse vrouwen in Leidsche Rijn. De vrouwen in Leidsche Rijn worstelen met de Nederlandse taal en het gebrek aan voorzieningen om hen daarmee te helpen. Stichting Present Utrecht heeft het lesproject opgezet in samenwerking met het Vrouwen Ontmoetings Project van de De Interkerkelijke Stichting Kerken en Buitenlanders (ISKB).

De organisatie VOP geeft aan dat het vinden van geschikte ontmoetingsruimte lastig is. Opmerkelijk genoeg is er bij de bouw van de Vinexwijk op geen enkele manier rekening gehouden met een buurthuis of iets dergelijks. Ernst Cramer: ,,De gemeente zou in navolging van de 'huiskamerprojecten'  voor naschoolse opvang, ook moeten zorgdragen voor andere projecten waarbij maatschapplijke inzet een rol speelt. Het heeft ongetwijfeld met geld te maken dat een buurthuis niet is overwogen. Waardeer die vrijwilligers door in ieder geval voor een goed onderkomen te zorgen!"

Leidsche Rijn
Het project voor de vrouwen in Leidsche Rijn is bedoeld voor vrouwen die moeite hebben met de Nederlandse taal. Veel van hen zijn verhuisd van Overvecht of Kanaleneiland naar Leidsche Rijn om hun situatie te verbeteren, maar lopen weer tegen taalbarrières aan. Bovendien zijn de voorzieningen moeilijker bereikbaar voor hen. Ze moeten verder reizen en er zijn minder laagdrempelige opleidingsmogelijkheden voor vrouwen dan in de wijken waar ze vandaan kwamen. Ook is er geen of minder kinderopvang. Het Vrouwen Ontmoetingsproject (VOP) wil deze vrouwen niet alleen de taal leren, maar ook werken aan hun zelfvertrouwen. Wiegman: ,,Deze projecten zijn erg belangrijk en draaien op heel veel vrijwilligers. Door hen proffesioneel te ondersteunen blijven de kosten beperkt, maar is het effect heel groot omdat zij zeer deskundige hulp en ondersteuning bieden bij de inburgering."

Make a Difference Day (MADD)
Op vrijdag 31 oktober en zaterdag 1 november vonden er, net als in vele andere plaatsen in Nederland, in heel Utrecht diverse activiteiten plaats waarin plaatsgenoten zich voor elkaar inzetten. Tijdens MADD doen zoveel mogelijk mensen in heel Nederland één of twee dagen vrijwilligerswerk. Collega's, klasgenoten, buren, vrijwilligersorganisaties, clubgenoten, vrienden, teamleden, vrijwilligerscentrales; iedereen die iets in zijn omgeving wil aanpakken, kan meedoen. Zo leerde Ed Anker tijdens de les in Leidsche Rijn wat voor Nederlanders 'uitheemse groenten' kunnen betekenen. ,,Ik loop wel eens over de markt en dan zie ik allerlei groenten, maar heb geen flauw idee wat je er mee kunt. Nu weet ik dat je kardoen lekker in de winter klaar kan maken. Volgens de Marokkaanse vrouwen krijg je het er warm van," aldus Anker, die zijn kookkunsten graag met de vrouwen uitwisselde.

Ed Anker
Ernst Cramer
Esmé Wiegman

Reacties op 'Geef de wijk haar buurthuis terug'