Huizinga: Waterschappen en Reddingsbrigades onmisbaar

20081101_Waterschapsverkiezingen_Huizinga_boot1dinsdag 04 november 2008 18:00

Staatssecretaris Tineke Huizinga werd afgelopen zaterdag door een boot van de Almeerse Reddingsbrigade over het Weerwater naar de Schouwburg gebracht. Daar hield ze, tegen de achtergrond van de naderende Waterschapsverkiezingen, een toespraak voor ChristenUnie bestuurders en kandidaten voor de waterschapsverkiezingen. Zij begon met haar waardering voor de mannen en vrouwen van de Reddingsbrigades uit te spreken.

"Dankzij deze vrijwilligers worden jaarlijks in Nederland veel levens gered van zwemmers en watersporters. Dit is echt een organisatie om zuinig op te zijn". Eenzelfde waardering heeft ze voor de Waterschappen die ze "een zegen" voor ons land noemt.

New Orleans
Om het belang van deze besturen te illustreren vertelde ze van haar bezoek aan New Orleans, na de orkaanramp een paar jaar geleden. Ze gaf aan dat men zich daar vroeger goed bewust was geweest dat men in laagland woonde. Daarom bouwde men huizen op palen, zodat een dijkdoorbraak geen echte ramp kon worden.

Langzamerhand echter vergat men de dreiging van het water en begon de ruimte tussen de palen vol te bouwen. Weer later nam men zelfs helemaal geen bijzondere voorzorgen meer en dat werd de oorzaak van het grote verlies aan mensenlevens en de nog altijd niet herstelde schade.

Niet aantrekkelijk
Hoe kan zoiets gebeuren? Volgens haar, omdat in de VS waterbeheer als politiek onderwerp niet aantrekkelijk is. Hoe maak je kiezers warm voor maatregelen die nu veel geld kosten, maar misschien pas op lange termijn hun waarde bewijzen. Daarom noemde de ChristenUnie politica onze waterschappen ‘een zegen'. "Dat wij de veiligste delta in de wereld bewonen, danken we aan de waterschappen".

Belangrijk
Ze voegde hier aan toe dat de Waterschapsverkiezingen die tussen 13 en 25 november zullen worden gehouden dus erg belangrijk zijn. Het gaat hier over een functionele democratie, die zich richt op een aantal concrete behoeften die door de eeuwen heen gelijk zijn gebleven; om te beginnen droge voeten in de delta.

Dat waterschappen echt werken blijkt alleen al uit de omstandigheid dat de burger nauwelijks beseft dat zij zorgen voor die droge voeten waaraan hij zo gehecht is. Onze veiligheid is in grote mate afhankelijk van het goede functioneren van de waterschappen en dit mag daarom geen voorwerp worden van politieke spelletjes.

De staatssecretaris onderstreepte daarom nog eens het belang van deze zelfstandige politieke besturen. Zij is ervan overtuigd, dat ChristenUnie bestuurders daar een goede inhoudelijke bijdrage kunnen leveren.

(Bron: Blik op Nieuws.nl)

Partij
Tineke Huizinga