ChristenUnie: campagne over risico's slaappillen

pillen_medicijnen_610dinsdag 04 november 2008 18:00

De Kamerfractie van de ChristenUnie vindt dat er een integrale aanpak moet komen om mensen te helpen bij het afkicken van hun slaap- en kalmeringsmiddelen. Minister Klink (CDA) van VWS heeft bepaald dat deze benzodiazepinen per 1 januari niet meer vergoed worden, maar dat vindt de ChristenUnie veel te eenzijdig. ,,Het verslavingsprobleem los je niet op door enkel middelen te schrappen uit het pakket", zegt Kamerlid Esmé Wiegman daarover.

Ze stelt voor om op meerdere fronten tegelijk te werken. De aanpak die de ChristenUnie bepleit, lijkt op de campagne die zorgverzekeraar De Friesland onlangs opzette.

Wie langer dan twee maanden aan de Seresta, Stilnoct, Temesta of Normison zit, is feitelijk verslaafd. Het middel doet dan allang niet meer waarvoor het in eerste instantie ingenomen werd. Bijwerkingen zijn sufheid overdag (met alle verkeersrisico's van dien), afvlakking van emoties en spierverslapping (met valpartijen als gevolg). Stoppen levert zoveel nieuwe klachten op, dat bijna niemand dat meer kan opbrengen.

Landelijke campagne
De ChristenUnie wil een landelijke voorlichtingscampagne om de gevaren van langdurig gebruik onder de aandacht te brengen, vooral bij de ouderen die de grootste groep gebruikers vormen. Daarnaast zien zij voor de huisartsen een belangrijke rol weggelegd, omdat die de middelen voorschrijven. Eerder zei Bert van Kapel van de Friese Huisartsen Vereniging in deze krant dat het irreëel is om van huisartsen te verwachten dat zij de intensieve begeleiding kunnen geven die nodig is om mensen van de middelen af te helpen. Om dat bezwaar te ondervangen, wil de ChristenUnie dat Klink extra geld beschikbaar stelt voor praktijkondersteuning.

Maar naast de gebruikers en de artsen wil de partij ook de onderliggende oorzaken aanpakken. Bijvoorbeeld door goede slaapeducatie te regelen voor wie moeite heeft met slapen. ,,Het begint soms al met een langdurige ziekenhuisopname, waarbij mensen verslaafd zijn op het moment dat ze naar buiten komen", zegt Wiegman. ,,Maar ik zie het nog breder: met goed welzijnswerk moeten we eenzaamheid en depressie bij mensen zien te voorkomen, waardoor ze überhaupt die pillen niet nodig hebben. Andere mensen zijn vaak afhankelijk geworden van de benzo's vanuit het verlangen naar rust in een overvol programma."

Initiatieven als de voorlichting door De Friesland zijn positief, maar Wiegman zou willen dat de verzekeraars landelijk de huisartsen aansturen in hun voorschrijfgedrag. Wie meer benzo's voorschrijft dan zijn collega's, krijgt dat dan te horen.

Duurder
Wiegman vraagt zich ook af of de bezuiniging van Klink wel een bezuiniging is. ,,Ik verwacht eigenlijk dat er per saldo meer kosten worden gemaakt." Bijvoorbeeld doordat huisartsen andere en duurdere middelen gaan voorschrijven om de benzo's te vervangen.

Volgende week komt de maatregel van Klink aan de orde in de Tweede Kamer. Dan zal de ChristenUnie de notitie inbrengen.

(Bron: Financieel Dagblad, zaterdag 1 november 2009)

200811 TK notitie stoppen met benzos96,5 kBapplication/pdfdownload
Esmé Wiegman

Reacties op 'ChristenUnie: campagne over risico's slaappillen'