‘Wat is er eigenlijk mis met spruitjes?'

spruitjes3_610maandag 24 november 2008 10:39

Er zou een spruitjeslucht om de ChristenUnie hangen. De ChristenUnie zou terug willen naar de jaren vijftig. André Rouvoet voelt geen behoefte meer om zich te verdedigen, schrijft de Volkskrant in een paginagrote reportage over de ChristenUnie als regeringspartij. ,,Wat is er eigenlijk mis met spruitjes?", reageert de vicepremier na 'een lang uitgerekte zucht'.

'Spruitjes. De kleinste coalitiepartner, de ChristenUnie, die voor het eerst in de regering zit, hoort het al jaren en haalt nog maar eens de schouders op. Want tsja: terwijl de grote broeders, het CDA en de PvdA, vrij consequent op stevig verlies staan in de peilingen, blijven de kleine christenen stabiel. Of stijgen ze zelfs.'

Successen
Hoe staat de ChristenUnie ervoor na twee jaar regeren? ,,Succes claimen. Dat doen wij niet zo goed", stelt IJmert Muilwijk, voorzitter van PerspectieF. ,,De ChristenUnie heeft wel ballen, dat moeten we laten zien." Muilwijk is wel dik tevreden over wat de ChristenUnie heeft bereikt in de regeringspositie. Het regeerakkoord getuigt daar volgens hem helemaal van.

Maar de ChristenUnie is té bescheiden. Zo vindt Muilwijk dat Tineke Huizinga zich door premier Balkenende en diens CDA de kaas van het brood heeft laten eten bij de presentatie van het Deltaplan van de Commissie Veerman. Huizinga zelf weerspreekt die kritiek. ,,Natuurlijk vraag je de minister-president erbij. " Het gaat om miljarden en om heel Nederland. En ook al claimt het CDA het vervolgens op het eigen partijcongres, ,,het idee, de aanzet en de uitwerking is gewoon van de ChristenUnie''.

CDA
CDA-Senator en oud-Tweede Kamerlid Hans Hillen is tegenover de Volkskrant uitgesproken enthousiast over de samenwerking met de ChristenUnie. ,,De ChristenUnie agendeert nu thema's van christelijke politiek, wij leveren daarbij de grondtoon. Ze zijn dus eerder kameraad dan concurrent." Dat klinkt naar doodknuffelen, analyseert de Volkskrant; 'Laat de ChristenUnie de kastanjes maar uit het vuur halen door van embryoselectie een punt te maken en zich tegen de PvdA te keren. Het CDA houdt zich dan muisstil om openlijke ruzies te vermijden.'

Fractie
Over fractievoorzitter Arie Slob wordt bij de andere regeringsfracties met lof gesproken. ,,Het is opvallend hoe goed Slob het spel snapt. Hoe je kansen kunt creeëren, ook voor de kleinste regeringsfractie. Hoe je begrip voor je standpunten kunt winnen, hoe je aan meerderheden kun werken." Slob zelf belijdt dat hij wars is van profileringsdrang en scoringsdrift: ,,Ik wil geen kabinet waarbij iedereen elkaar voor de camera's verdringt en dingen blaft. Daar doen wij niet aan mee."

Lees het hele artikel op www.volkskrant.nl (23 november 2008)

Partij

Reacties op '‘Wat is er eigenlijk mis met spruitjes?''

Nieuwsarchief > 2008 > november