ChristenUnie: stimuleer keurmerk ‘goede vis'

Urker visser op waddenzee augustus 2008 057maandag 24 november 2008 20:30

Milieu en visserij staan niet langer tegenover elkaar. De visserij is weer in gesprek met natuur- en milieuorganisaties. De sector streeft naar een volledige dekking met het MSC keurmerk. ChristenUnie Kamerlid Ernst Cramer: ,,De wil is er, nu is het zaak dat we met z'n allen koers én vaart houden."

Vanaf 2011 zullen Nederlandse supers alleen nog maar duurzame vis willen verkopen, waarvoor MSC (Marine Stewardship Council) als goed keurmerk geldt. Certificering is echter een langdurig en prijzig proces. Cramer: ,,Vissers die willen omschakelen, moeten financieel ondersteund worden in het MSC-traject. Deze subsidieaanvragen zouden ook toegankelijk moeten zijn voor Nederlandse vissers die onder buitenlandse vlag varen. Anders vallen die tussen wal en schip."

Vis-urenregeling
De ChristenUnie is er voorstander van de huidige zeedagenregeling om te vormen naar een vis-uren regeling. Cramer: ,,De zeedagenregeling heeft een negatief effect doordat vissers dicht bij de kust - waar juist de jonge vis zit - blijven vissen om geen dagen te verliezen. De ChristenUnie pleit daarom voor een vis-urenregeling. Dat is een betere regeling omdat de vissers zonder verlies van kostbare zeedagen verder de zee op kunnen varen. Daardoor kan de visserijdruk beter worden verdeeld en jonge vis worden gespaard."
Wat de ChristenUnie betreft worden vissers beloond die echt werk maken van het tegengaan van bijvangsten. Vissers die bijvoorbeeld een grotere maaswijdte of ontsnappingspanelen in de netten aanbrengen worden beloond met extra zeedagen, of liever, vis-uren. Cramer: ,,Dit is een eenvoudige manier om stappen te zetten tot het verminderen van de ongewenste bijvangst. In Schotland en Engeland kent men een dergelijk systeem in de vorm van het Conservation Credit System. Wat ons betreft krijgt dat in Nederland navolging."

Tridens
Het onderzoeksschip Tridens kost per jaar ruim 2,7 miljoen euro inclusief bemanning. De ChristenUnie vindt dat veel geld. Zeker ook omdat de onderzoeksresultaten onzeker en een constante bron van discussie tussen onderzoekers en vissers zijn. Cramer: ,,De vraag is of de Tridens nodig is. Onderzoek is belangrijk, maar kan op de professionele kotters zelf gedaan worden. Daarmee besparen we veel geld. Dat kunnen we in innovatie steken."

Ernst Cramer
Natuur en Milieu