Slob: geen paniek over CPB-cijfers economie

Eurosdinsdag 09 december 2008 11:24

De werkloosheid neemt de komende twee jaar fors toe en loopt in 2010 op tot 6,5 procent van de beroepsbevolking. Het kabinet ging tot voor kort uit van een stijging tot 4,5 procent. ,,Er is geen reden voor paniek,'', zegt ChristenUnie-fractieleider Arie Slob maandag in het Nederlands Dagblad. Het kabinet hoeft volgens hem niet de begroting aan te passen, ook niet na de alarmerende berichten van het CPB. Formeel is Nederland wel in een recessie beland.

De werkloosheid in Nederland is op dit moment 3,8 procent. Volgend jaar krimpt de economie nog verder met 0,75 procent voorspelt het CPB. Het tij zal pas weer keren in 2010, wanneer er sprake is van één procent groei. De werkloosheid is dan inmiddels wel opgelopen tot 6,5 procent. Het gemiddelde aantal werkloze personen in dat jaar is bijna 200 duizend hoger dan in 2008, schrijft het CPB. Maar de koopkracht blijft wel stabiel doordat de prijzen van energie en grondstoffen laag blijven. Dat blijkt uit de laatste ramingen van het Centraal Plan Bureau (CPB) maandag.

Koopkracht verbetert in 2009 en 2010
De statische koopkracht - die geen rekening houdt met individuele veranderingen zoals promotie, werkloosheid, samenwonen of scheiden - neemt in 2009 in doorsnee met 1,75 procent toe. De consumptieve bestedingen van gezinnen groeien dit jaar nog met twee procent, maar volgend jaar is naar verwachting sprake van een nulgroei. De koopkracht verbetert sterk doordat de inflatie snel afneemt vanwege de daling van de olieprijs. De inkomensstijging is in 2009 nog vrij hoog, mede doordat bij de afsluiting van cao's nog werd gerekend op een hoge inflatie en een lage werkloosheid. Werknemers houden bovendien netto meer over, doordat zij vanaf 2009 geen WW-premie meer hoeven te betalen. De koopkracht van 65-plussers neemt in veel gevallen nog toe, ondanks de achterblijvende indexatie van de aanvullende pensioenen. 65-plussers met individuele inkomens boven 34 000 euro gaan er dikwijls in koopkracht op achteruit, doordat zij niet profiteren van de verhoging van de ouderenkorting.

Door de crisis is het vertrouwen van consumenten en vooral bedrijven beschadigd. Bedrijven zullen de komende twee jaar veel minder gaan investeren.

Niet bezuinigen
Ondanks de teruggang moet het kabinet volgens het CPB niet te snel besluiten tot bezuinigingen. Dat zou alleen voor extra onrust kunnen zorgen. ChristenUnie-fractieleider Arie Slob ziet geen enkele reden de begroting aan te passen, nu het CPB voor het komende jaar zwaar weer voorspelt voor de Nederlandse economie. Volgens hem staat ons land door het kabinetsbeleid, zoals het schrappen van de voorgenomen btw-verhoging, ,,financieel en economisch goed voorgesorteerd'' en is het nu van belang alle recente plannen om de crisis te bezweren goed uit te voeren. ,,Er is geen reden voor paniek, wel moet het kabinet alert blijven'', aldus Slob.

Arie Slob

Reacties op 'Slob: geen paniek over CPB-cijfers economie'