'Overheid moet kerkelijk vrijwilligerswerk stimuleren'

Kerk in de wereldwoensdag 17 december 2008 20:03

De overheid kan meer doen om maatschappelijke ondersteuning door kerkelijke vrijwilligers te stimuleren. Dat bepleitte Tweede Kamerlid Esmé Wiegman-Van Meppelen Scheppink vandaag een debat over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). ,,Het is verbijsterend hoe argwanend veel andere partijen reageren op de maatschappelijke inzet van de kerken. Alsof men de kerken ervan verdenkt maar één verborgen agenda te hebben, namelijk zieltjes winnen.''

Wiegman: ,,Om de mogelijkheden van de WMO beter te benutten, moet de overheid maatschappelijke structuren en initiatieven beter faciliteren. Daarbij denk ik niet in de eerste plaats aan financiële steun (dat is vaak helemaal niet nodig!), maar veel meer aan eenvoudige regelgeving en procedures. Zodat maatschappelijke organisaties zich niet in allerlei bochten hoeven te wringen om dingen voor elkaar te krijgen. Verder heb ik het dan over goede informatieoverdracht en doorverwijzing via de gemeentelijke loketten, waardoor mensen en organisaties elkaar beter weten te vinden. En over het stimuleren van vrijwilligerswerk. En daarbij wil ik ook de rol van kerken noemen.''

De ChristenUnie refereerde in de Kamer al eerder aan een rapport van de gemeente Rotterdam, waaruit blijkt dat vrijwilligerswerk vanuit de kerken een jaarlijkse besparing oplevert van 130 miljoen euro. Esmé Wiegman: ,,Tegelijkertijd hebben veel kerken het gevoel nog te veel aan de zijlijn te staan als het gaat om de WMO. Door maatschappelijke structuren en initiatieven beter te faciliteren kan pas echt handen en voeten worden gegeven aan de WMO als participatiewet.''

Esmé Wiegman
Zorg, Welzijn & Sport

Reacties op ''Overheid moet kerkelijk vrijwilligerswerk stimuleren''

Nieuwsarchief > 2008 > december