ChristenUnie ziet meerwaarde nieuwe aanpak risicojongeren

risicojongeren grootzaterdag 20 december 2008 12:00

De ChristenUnie vindt het winst dat het kabinet definitief besloten heeft de Verwijsindex Antillianen (VIA) niet in te voeren. De ChristenUnie heeft zich hier consequent tegen verzet. Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn: ,,Nu is een einde aan de onduidelijkheid gekomen. Het voorstel wat er nu ligt om de problematiek van overlastgevende jongeren integraal aan te pakken levert volgens mij veel meer resultaten op. Bovendien kan het op een breder draagvlak rekenen."

De ChristenUnie keert zich al maanden tegen het registreren op basis van etniciteit, omdat hiermee een privacygrens van een groep Nederlanders zou worden opgerekt. De ChristenUnie heeft altijd gepleit voor een brede aanpak van risicojongeren, ongeacht de afkomst van de jongere. Dat ziet de partij nu gerealiseerd in de Verwijsindex Risicojongeren (VIR).

Ortega-Martijn: ,,De mogelijkheden van de VIR zijn benut om de VIA teniet te doen. Er ligt nu een voorstel dat tegemoet komt aan ondersteuning van de integrale en persoonsgerichte aanpak van Antilliaans-Nederlandse risicojongeren op bovenlokaal niveau. Dit voorstel levert naar de mening van de ChristenUnie meer resultaat op onder andere het gebied van de gecoördineerde integrale hulpverlening. En het is een voorstel wat breed gedragen wordt door de betrokken partijen."

De ChristenUnie kijkt uit naar de verdere uitwerking van de meldcriteria en de aanwijzing van de Antillianen-coördinator als meldautoriteit. Ten aanzien van etniciteitregistratie is de ChristenUnie het met de minister van Wonen, Wijken en Integratie eens dat daarover een brede maatschappelijke discussie noodzakelijk is. Ortega-Martijn: ,,Het is duidelijk geworden dat hierin uiterst zorgvuldig gehandeld moet worden. Ik kijk uit naar de kabinetsbrief die in de eerste helft van 2009 verschijnt."

Cynthia Ortega

Reacties op 'ChristenUnie ziet meerwaarde nieuwe aanpak risicojongeren'

Nieuwsarchief > 2008 > december