maandag 19 mei 2003 15:59

In België vonden 18 mei verkiezingen plaats. Zowel in Vlaanderen als in Wallonië deden christelijke politici een gooi naar een zetel.

CDF
Chrétiens Démocrates Francophones is de naam van een nieuwe Belgische politieke partij die 18 mei voor het eerst meedeed aan de verkiezingen. Gezin, onderwijs, burgerplichten staan centraal in het verkiezingsprogramma. Over medische-etische zaken is CDF ook duidelijk; de euthanasiewet zou teruggedraaid moeten worden. De partij kent een enorme stijging van leden; november vorig jaar kende de partij 1000 leden, een half jaar later is het aantal leden toegenomen tot 3400. Bij de verkiezingen in België kreeg CDF 0,53% van de stemmen (een kleine 40.000 in aantal) voor de Senaat en 0,52% van de stemmen voor de Kamer. De kiesdrempel is niet gehaald. Buiten het parlement ziet de CDF mogelijkheden politici en burgers te wijzen op de 'C' in de politiek.

Vleugels
In Vlaanderen voerde Kris Vleugels campagne voor een zetel in de Senaat. Hij stond op de 16de plaats van de kandidatenlijst van CD&V, de Vlaamse christen-democraten. Vleugels is o.a. voorzitter van de Vlaamse Evangelische Alliantie. Hij wist 22.895 voorkeurstemmen te halen. Een spectaculaire stijging ten opzichte van 1999 (13.368 stemmen) maar onvoldoende voor een voorkeurszetel.

Internationaal

Reacties op 'Christelijke politici in België willen de waarden van het christelijk-sociale behouden'

Nieuwsarchief > 2003 > mei