Eresaluut aan Gert Schutte

maandag 26 mei 2003 17:20

Maandag 26 mei is in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag door Jeltje van Nieuwenhoven het eerste exemplaar van het boek "Altijd de moeite waard" overhandigd aan Gert Schutte. Gert Schutte was bijna twing jaar lid van de Tweede Kamer namens het GPV, één van de voorlopers van de ChristenUnie. Hoewel zijn fractie tot de kleinste behoorde, was zijn invloed in de Kamer groot.

Zijn inbreng kenmerkte zich door een uitgesproken gereformeerde overtuiging in combinatie met een heldere argumentatie, die met name op juridisch-staatsrechtelijk gebied uitblonk. Hij verwierf met zijn principiële en constructieve opstelling aanzien in het parlement en daarbuiten. Dit kwam tot uitdrukking in herhaalde hoge noteringen bij de verkiezing van 'de politicus van het jaar' en in de typering van Schutte als 'het staatsrechtelijk geweten' van het parlement.

In de bundel "Altijd de moeite waard" schrijven tientallen ministers, Kamerleden, parlementaire journalisten en andere betrokkenen bij zijn werk als Kamerlid over hun ervaringen met Schutte in zijn werk en als persoon:

Carla van Baalen, Bert Bakker, Jan Peter Balkenende, Ria Beckers, Hans Blokland, Ina Brouwer, Janco Cnossen, Leen van Dijke, Hans Dijkstal, Hans Goslinga, Louw de Graaf, L.C. Groen, Loek Hermans, Piet H. de Jong, J. Kamphuis, Wim Kok, Mark Kranenburg, Roel Kuiper, Eimert van Middelkoop, Jeltje van Nieuwenhoven, Ed Nijpels, Bram Peper, Jan Ramakers, Peter Rehwinkel, André Rouvoet, Winnie Sorgdrager, Bart Jan Spruyt, Maria Stoorvogel, Jan te Veldhuis, Kars Veling, Bas van der Vlies, Niek Vogelaar
J.P. de Vries, Jan Westert en Gerrit Zalm.

Naast de bijdragen van bovengenoemde personen bevat het boek ook een korte biografie, een interview met Schutte uit 2001 dat eerder is gepubliceerd in het jaarboek parlementaire geschiedenis en de Thorbecke lezing over de gewetensfunctie van het parlement die in 2002 door Schutte is voorgedragen.

Prijs: € 24,50
Redactie: George Harinck en Michiel Niemeijer
Uitgever: Aspekt
ISBN 90-5911-157-5