Christelijke waarden onmisbaar voor Europa

maandag 15 september 2003 16:19

“Christelijke waarden hebben niet alleen de historie van Europa beïnvloed, maar zijn onmisbaar voor de toekomst van Europa”. De ‘European Christian Political Movement’ (ECPM), getrokken door de Hongaarse politieke partij MDF en de ChristenUnie, gaat proberen meer christelijke partijen binnen Europa te mobiliseren.

‘European Christian Political Movement’ bouwt verder aan samenwerking

Deze uitkomst van de internationale conferentie "Values for Europe" in het Hongaarse Lakitelek is vastgelegd in de Verklaring van Lakitelek 2, die een vervolg is op de verklaring van 2003.

De verklaring is opgesteld tijdens de conferentie waar door zo’n 120 deelnemers uit 10 landen aan deelnamen. Het document bevat uitgangspunten en doelen die christen politici verbinden en willen nastreven binnen Europa. Thema’s als de beschermwaardigheid van het leven, aandacht voor zwakken, de rol van het gezin, de vrijheid van godsdienst en het beheer van de schepping zijn in de Verklaring van Lakitelek Ⅱ opgenomen.

De ondertekenaars zullen partijen gaan benaderen om zich aan te sluiten bij de ECPM. Gerard Geijtenbeek, internationaal secretaris van de ChristenUnie, geeft aan dat er “concrete stappen gezet worden om te komen tot meer samenwerking in het Europees Parlement.”
Internationaal

Reacties op 'Christelijke waarden onmisbaar voor Europa'