Provincie Flevoland moet lichtoverlast tegengaan

donderdag 06 november 2003 09:51

Bij de ontwikkeling van nieuwe glastuinbouwgebieden in Flevoland moeten tuinders geholpen worden om de hinder door verlichting uit de kassen tegen te gaan volgens de ChristenUnie-fractie in Flevoland. Vanwege de hoge kosten is het voor tuinders nu niet haalbaar om passende maatregelen te nemen. De provincie Flevoland moet nu nadenken hoe dit in de toekomst wel haalbaar kan zijn.

Flevoland is een relatief donkere provincie. De toenemende glastuinbouw doet echter een aanslag op deze duisternis. De tuinbouwsector is zelf ook op zoek naar passende maatregelen om de hinder door licht tegen te gaan. De hoge kosten die hiermee gepaard gaan maken het voor ondernemers nu onhaalbaar om voorzieningen aan te brengen. Bij de algemene beschouwingen op 6 november 2003 zal de ChristenUnie fractie daarom voorstellen om te bekijken hoe de sector hierbij geholpen kan worden. De uitkomst hiervan kan dan voor het eerst worden toegepast bij het project Luttelgeest II.

Lichtvervuiling vormt, net zo goed als lawaai en stank, een aanslag op het leefmilieu en heeft negatieve effecten om natuur, landschap en milieu. Nachtelijk duister is een waardevol bezit, dat niet zomaar mag worden opgeofferd aan verloren licht.
In het land

Reacties op 'Provincie Flevoland moet lichtoverlast tegengaan'