ChristenUnie Ridderkerk op de bres voor verhuisvergoeding

donderdag 05 augustus 2004 13:37

Bron: Reformatorisch Dagblad

RIDDERKERK - Een inwoonster van Ridderkerk heeft protest aangetekend tegen de afschaffing van een gemeentelijke vergoeding voor verhuiskosten. Ruim 250 huurders zijn daarvan volgens de ChristenUnie-fractie de dupe.

„Onrechtvaardig”, noemt J. Ottens de werkwijze van de gemeente Ridderkerk. De vrouw begrijpt niet waarom de gemeente het extraatje van 235 euro per gezin schrapt en heeft daarover een brief gestuurd naar verschillende Ridderkerkse fracties en het college.

De gemeentelijke tegemoetkoming werd drie jaar geleden in het leven geroepen. Huurders met een minimuminkomen die in verband met sloopoperaties gedwongen zouden worden te verhuizen, moesten gecompenseerd worden. Als voormalig bewoonster van een slooplocatie in de wijk Slikkerveer werd Ottens gedwongen te verhuizen, waardoor ze onder de gemeentelijke regeling viel.

Ze ontving echter wel de gebruikelijke verhuisvergoeding van woningstichting Woonvisie, maar het beloofde gemeentelijke extraatje bleef uit.

Ottens stelt dat de gemeenteraad en het college van B en W zich achter de nieuwe Wet werk en bijstand (WWB) verschuilen. De wet sluit categoriale bijstand uit, waardoor het extraatje niet uitgekeerd mag worden.
„De gemeenteraad zegde de verhuisvergoeding toe voordat de WWB van kracht werd”, stelt Ottens. „Eerdere toezeggingen moeten worden nagekomen.”

De Ridderkerkse krijgt steun van de ChristenUnie. „Deze wet was al twee jaar in de maak, dus hadden B en W het zien aankomen”, meent fractievoorzitter L. Plaisier.

De fractie van de ChristenUnie pleitte al eerder voor een vaste verhuisvergoeding na een gedwongen verhuizing. Een motie met die strekking haalde het vorige maand niet. Plaisier stelt dat behalve Ottens ook 256 huurders in Slikkerveer hun verhuisvergoeding kunnen vergeten door traagheid bij de gemeente. Bij eerdere uitbetaling zou de WWB nog niet van kracht zijn geweest, meent hij.
In het land

Reacties op 'ChristenUnie Ridderkerk op de bres voor verhuisvergoeding'