ChristenUnie start met ledenpoll

woensdag 15 september 2004 14:04

Partij wil invloed en betrokkenheid leden vergroten

Het partijbureau van de ChristenUnie heeft een nieuw instrument ontwikkeld om opvattingen en wensen onder leden te peilen, de zogenaamde ‘ledenpoll’. Op elk gewenst moment en over elk onderwerp kunnen bestuur, fracties en andere partij-onderdelen nu de actuele mening van de leden bij hun besluitvorming betrekken. Omgekeerd benadrukt de poll aan leden, dat hun mening ertoe doet in de partij. Het instrument is mede een reactie op een regelmatig door leden geuite klacht, dat ze hun inbreng onvoldoende kwijt kunnen binnen de partij.

Partij wil invloed en betrokkenheid leden vergroten

De poll is bij wijze van proef op 14 september voor het eerst ingezet om onder leden te sonderen, over welke onderwerpen zij het op het komende Ledencongres met elkaar van gedachten willen wisselen. De eerste reacties op de poll zijn positief en geven aan, dat het instrument in een behoefte voorziet.

Simpele techniek
De poll of elektronische enquête maakt gebruik van beschikbare en relatief eenvoudige technieken. Op basis van het ledenbestand wordt geautomatiseerd een betrouwbare steekproef getrokken onder leden met een e-mailadres. Deze krijgen vervolgens een bericht toegezonden met daarin de enquêtevragen. Na beantwoording en verzending ziet de respondent zelf direct de tussenstand in de uitslag van de enquête. Na een technische verfijning en het oplossen van een aantal probleempjes met verzending en conflicterende programma’s bij ontvangers wil de ChristenUnie dit instrument zeer regelmatig gaan gebruiken.

Ledencongres
Op 13 november houdt de ChristenUnie naast het Uniecongres voor het eerst ook een Ledencongres. Om dit congres ook maximaal een congres van de leden te laten zijn, is via de poll gevraagd over welke onderwerpen de leden willen spreken. In de voorlopige tussenstand scoren vooral onderwerpen als de sociaal-economische politiek van de partij, de perikelen rond de eurofractie, doelgroepen waar de partij zich op moet richten en een item als omgaan met de islam in Nederland heel hoog.

Reacties op 'ChristenUnie start met ledenpoll'

Nieuwsarchief > 2004 > september